بدون دیدگاه

مطالعه نشان می دهد که غذاهای فوق فرآوری شده خطر بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهند

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله مرزها در تغذیهمحققان ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده (UPF) و خطر بیماری مزمن کلیوی (CKD) را ارزیابی می کنند.

مطالعه: مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر بیماری مزمن کلیوی: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز دوز-پاسخ.  اعتبار تصویر:مطالعه: مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر بیماری مزمن کلیوی: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز دوز-پاسخ. اعتبار تصویر:

چه چیزی باعث CKD می شود؟

CKD بین 8 تا 16 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و شیوع آن در ایالات متحده حدود 15 درصد در میان بزرگسالان تخمین زده می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف برخی غذاها، مواد مغذی و الگوهای غذایی و خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را گزارش کرده اند. با این حال، کمتر در مورد تاثیر پردازش مواد غذایی بر بروز CKD شناخته شده است.

گزارش های قبلی نشان می دهد که ارتباط قابل توجهی بین مصرف بالای UPF و افزایش خطرات چندین بیماری غیرواگیر وجود دارد. با این وجود، تعداد کمی از مطالعات اپیدمیولوژیک رابطه بین مصرف UPF و خطرات بیماری مزمن کلیه را بررسی کرده و نتایج ثابتی را به همراه داشته است.

در مورد مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان به طور سیستماتیک ارتباط بین مصرف UPFs و خطرات CKD را بررسی کردند. پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Web of Science، Embase، زیرساخت دانش ملی چین (CNKI) و Scopus برای مطالعات مرتبط جستجو شدند و منابع مقالات منتخب برای شناسایی مطالعات اضافی مورد بررسی قرار گرفتند.

مطالعات مشاهده‌ای شامل بزرگسالان 18 سال و بالاتر در صورتی انتخاب شدند که از سیستم طبقه‌بندی NOVA پیروی می‌کردند، ارتباط بین مصرف UPF و خطرات CKD را ارزیابی می‌کردند و خطرات نسبی (RRs)، نسبت شانس (ORs) و نسبت خطر (HRs) را گزارش می‌کردند. عناوین / چکیده ها غربال شدند و متون کامل بررسی شدند.

مطب پیشنهادی :
کدام گروه خونی برای حشرات لذیذتر است؟

داده‌های مربوط به منطقه/طراحی مورد مطالعه، موارد CKD، سال انتشار، حجم نمونه، مدت زمان پیگیری، روش‌های ارزیابی و برآورد خطر استخراج شد. بروز CKD به عنوان نسبت آلبومین به کراتینین بیش از 30 میلی گرم بر گرم، نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی 60 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر تعریف شد.2 یا کمتریا تشخیص بالینی CKD. برای ارزیابی کیفیت مطالعه از مقیاس نیوکاسل-اتاوا استفاده شد.

برای ارزیابی اعتبار شواهد از ابزار NutriGrade استفاده شد. HRها تقریباً برابر با RRs در نظر گرفته شدند، در حالی که ORها به RRs تبدیل شدند.

یک متاآنالیز با خلاصه کردن RRها برای بالاترین و کمترین دسته‌های دریافتی UPF در رابطه با خطر CKD انجام شد. برای اندازه گیری ناهمگنی از آماره I-squared و آزمون Q کوکران استفاده شد.

اگر ناهمگنی بالا بود، RRها با استفاده از مدل اثرات تصادفی DerSimonnian و Laird ادغام شدند. در غیر این صورت، از مدل‌های اثر ثابت استفاده شد. یک متاآنالیز دوز-پاسخ برای تخمین RRs برای هر 10 درصد افزایش انرژی از دریافت UPF انجام شد. تجزیه و تحلیل حساسیت و زیرگروه نیز انجام شد.

یافته های مطالعه

جستجوهای پایگاه داده 905 رکورد را شناسایی کردند که 426 مورد از آنها پس از حذف مجدد و حذف حفظ شدند. غربالگری عنوان / چکیده 394 مطالعه اضافی را حذف کرد.

به طور کلی، هشت مطالعه، شامل بیش از 500000 فرد، پس از بررسی متن کامل انتخاب شدند. دو مطالعه مقطعی و شش مطالعه کوهورت بودند.

همه مطالعاتی که در این بررسی گنجانده شده است پس از سال 2021 منتشر شده و در ایالات متحده، اسپانیا، کره، چین، هلند و بریتانیا انجام شده است. مدت زمان پیگیری بین 3.6 تا 24 سال بود.

مطب پیشنهادی :
محققان واکسن نوترکیب آنفولانزا را با استفاده از فناوری نانولیپوزوم توسعه دادند

روش های ارزیابی رژیم غذایی شامل پرسشنامه های بسامد غذا (FFQs)، مصاحبه، یا یادآوری رژیم غذایی 24 ساعته بود. هفت مطالعه با کیفیت بالا، در حالی که یک مطالعه با کیفیت متوسط ​​بود.

بالاترین دسته مصرفی UPF با 18 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه در مقایسه با پایین ترین دسته مرتبط بود. ناهمگونی متوسطی در مطالعات بررسی شده مشاهده شد، بنابراین استفاده از یک مدل اثرات ثابت ضروری است.

ارتباط خطی بین مصرف UPF و خطر CKD مشاهده شد. هر 10 درصد افزایش انرژی ناشی از مصرف UPF با 7 درصد بیشتر خطر CKD همراه بود. ارزیابی NutriGrade اعتبار متوسطی از شواهد را نشان داد.

ارتباط قابل توجهی در تمام زیر گروه ها مشهود بود. تجزیه و تحلیل زیرگروهی شامل مطالعات کوهورت، ارتباط مثبت بین مصرف UPF و خطر CKD را با ناهمگنی کمتر بازتولید کرد.

ارتباط مثبت در مطالعات با حجم نمونه بیش از 5000، بدون هیچ شواهدی از ناهمگنی سازگار بود. به همین ترتیب، تجزیه و تحلیل حساسیت، استحکام یافته های مطالعه را تایید کرد.

نتیجه گیری

یافته‌های مطالعه نشان‌دهنده خطر قابل‌توجه بالاتر بیماری مزمن کلیه مرتبط با افزایش مصرف UPF است. تفاوت در طراحی مطالعه، روش‌های ارزیابی دریافت UPF و اندازه نمونه ممکن است ناهمگنی متوسط ​​را توضیح دهد.

FFQs در اکثر مطالعات اجرا شد، که می‌توانست منجر به سوگیری طبقه‌بندی اشتباه شود، بنابراین منجر به تخمین بیش از حد یا کمتر از حد دریافت UPF می‌شود. علاوه بر این، FFQ ها به صراحت برای دریافت درجه/هدف پردازش مواد غذایی طراحی نشده بودند.

نکته مهم این است که یافته های مطالعه قابلیت تعمیم محدودی دارند، زیرا شش مطالعه از هشت مطالعه بررسی شده در جمعیت های غربی انجام شده است.

مطب پیشنهادی :
نکات تغذیه ای برای باردار مادران دیابتی

مرجع مجله:

  • او، ایکس، ژانگ، ایکس، سی، سی، و همکاران. (2024). مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر بیماری مزمن کلیوی: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز دوز-پاسخ مرزها در تغذیه. doi:10.3389/fnut.2024.1359229

Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست