بدون دیدگاه

شواهد ثابت، مواد غذایی فوق فرآوری شده را به بیش از 30 پیامد مضر سلامتی مرتبط می کند


شواهد ثابت نشان می دهد که قرار گرفتن بیشتر در معرض غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر 32 پیامد مضر سلامتی از جمله سرطان، بیماری های عمده قلبی و ریوی، اختلالات سلامت روان و مرگ زودرس مرتبط است.

یافته ها، منتشر شده توسط BMJ امروزه، نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی فوق فرآوری شده ممکن است برای بسیاری از سیستم های بدن مضر باشد و بر نیاز به اقدامات فوری که هدف و هدف آن کاهش قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی با این محصولات و درک بهتر مکانیسم هایی است که آنها را با سلامت ضعیف مرتبط می کند، تاکید می کند.

غذاهای فوق فرآوری شده، از جمله محصولات پخته شده بسته بندی شده و تنقلات، نوشابه های گازدار، غلات شیرین، و محصولات آماده برای خوردن یا حرارت دادن، تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می گیرند و اغلب حاوی رنگ ها، امولسیون کننده ها، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها هستند. این محصولات همچنین دارای قند، چربی و/یا نمک افزوده بالایی هستند، اما ویتامین و فیبر کمی دارند.

آنها می توانند تا 58 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه را در برخی از کشورهای با درآمد بالا تشکیل دهند و در دهه های اخیر در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به سرعت افزایش یافته اند.

بسیاری از مطالعات و متاآنالیزهای قبلی مواد غذایی بسیار فرآوری شده را با سلامت ضعیف مرتبط دانسته اند، اما هیچ بررسی جامعی هنوز ارزیابی گسترده ای از شواهد در این زمینه ارائه نکرده است.

برای پر کردن این شکاف، محققان یک مرور چتر (یک خلاصه شواهد در سطح بالا) از 45 متاآنالیز مجزا از 14 مقاله مروری را انجام دادند که غذاهای فوق فرآوری شده را با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط می‌کردند.

مطب پیشنهادی :
اعلام آخرین آمار کشته‌شدگان کرونا در ایران

مقالات مروری همگی در سه سال گذشته منتشر شدند و تقریباً 10 میلیون شرکت کننده در آن شرکت داشتند. هیچکدام توسط شرکت هایی که در زمینه تولید غذاهای فوق فرآوری شده فعالیت می کنند تامین مالی نشده اند.

تخمین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری شده از ترکیبی از پرسشنامه های دفعات غذا، یادآوری رژیم غذایی 24 ساعته و سابقه رژیم غذایی به دست آمد و به عنوان مصرف بیشتر در مقابل مصرف کمتر، وعده های اضافی در روز یا افزایش 10 درصدی اندازه گیری شد.

محققان شواهد را قانع کننده، بسیار پیشنهادی، پیشنهادی، ضعیف یا بدون شواهد درجه بندی کردند. آنها همچنین کیفیت شواهد را بالا، متوسط، کم یا بسیار پایین ارزیابی کردند.

به طور کلی، نتایج نشان می دهد که قرار گرفتن بیشتر در معرض غذاهای فوق فرآوری شده به طور مداوم با افزایش خطر 32 پیامد نامطلوب سلامتی مرتبط است.

شواهد متقاعدکننده نشان داد که مصرف بیشتر مواد غذایی فوق فرآوری شده با حدود 50 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، 48 تا 53 درصد بیشتر خطر اضطراب و اختلالات روانی رایج و 12 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

شواهد بسیار پیشنهادی همچنین نشان داد که مصرف بیشتر مواد غذایی فوق فرآوری شده با 21 درصد بیشتر خطر مرگ به هر دلیلی، 40 تا 66 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، چاقی، دیابت نوع 2 و مشکلات خواب مرتبط است. 22 درصد افزایش خطر افسردگی

شواهدی مبنی بر ارتباط قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده با آسم، سلامت دستگاه گوارش، برخی سرطان ها و عوامل خطرساز متابولیک قلبی، مانند چربی خون بالا و سطوح پایین کلسترول «خوب»، محدود است.

مطب پیشنهادی :
سیروز کبدی ،علائم و درمان سیروز کبدی

محققان اذعان می‌کنند که بررسی‌های چتری تنها می‌توانند مروری در سطح بالایی داشته باشند و نمی‌توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل اندازه‌گیری‌نشده و تغییرات در ارزیابی مصرف غذای فوق‌فرآوری‌شده ممکن است بر نتایج آنها تأثیر گذاشته باشد.

با این حال، استفاده آنها از روش‌های سیستماتیک دقیق و از پیش تعیین‌شده برای ارزیابی اعتبار و کیفیت تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نتایج در برابر بررسی دقیق هستند.

به این ترتیب، آنها نتیجه گرفتند: “این یافته ها از تحقیقات مکانیکی فوری و اقدامات بهداشت عمومی حمایت می کند که به دنبال هدف قرار دادن و به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده برای بهبود سلامت جمعیت است.”

محققان در یک سرمقاله مرتبط می گویند غذاهای فوق فرآوری شده به سلامتی آسیب می زند و عمر را کوتاه می کند. بنابراین برای کنترل و کاهش تولید و مصرف آنها که در سطح جهان در حال افزایش است، چه باید کرد؟

آنها اشاره می‌کنند که فرمول‌بندی مجدد آسیب را از بین نمی‌برد و سودآوری تولیدکنندگان را از تغییر به سمت تولید غذاهای مغذی منصرف می‌کند، بنابراین سیاست‌های عمومی و اقدام در مورد غذاهای فوق‌فرآوری‌شده ضروری است.

اینها شامل برچسب‌های جلوی بسته، محدود کردن تبلیغات و ممنوعیت فروش در مدارس و بیمارستان‌ها یا در نزدیکی آن، و اقدامات مالی و سایر اقداماتی است که باعث می‌شود غذاهای فرآوری نشده یا کمتر فرآوری‌شده و غذاهای تازه آماده شده در دسترس و ارزان‌تر از فراوری‌شده باشد. خوراکی ها.

آنها می نویسند که اکنون زمان آن فرا رسیده است که آژانس های سازمان ملل متحد به همراه کشورهای عضو کنوانسیون چارچوبی در مورد غذاهای فوق فرآوری شده مشابه چارچوب دخانیات ایجاد و اجرا کنند و نمونه هایی از بهترین عملکرد را ترویج کنند.

مطب پیشنهادی :
مدیریت چاقی چیست؟

در نهایت، آنها می‌گویند تحقیقات چند رشته‌ای «برای شناسایی مؤثرترین راه‌ها برای کنترل و کاهش پردازش فوق‌العاده و تعیین کمیت و ردیابی هزینه‌ها و فایده‌ها و سایر اثرات همه این سیاست‌ها و اقدامات بر سلامت و رفاه انسان، جامعه، فرهنگ، نیاز است. اشتغال و محیط زیست».

منبع:

مرجع مجله:

لین، MM، و همکاران. (2024) قرار گرفتن در معرض مواد غذایی فوق فرآوری شده و پیامدهای نامطلوب سلامتی: بررسی چتر متاآنالیزهای اپیدمیولوژیک. BMJ. doi.org/10.1136/bmj-2023-077310.


Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست