بدون دیدگاه

فرسایش مایکروویو یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای سرطان پاپیلاری چند کانونی تیروئید ارائه می دهد


در یک مطالعه 10 مرکزی، فرسایش مایکروویو نرخ بقای بدون پیشرفت و عوارض کمتری را نسبت به جراحی در درمان نوعی از سرطان تیروئید به نام کارسینوم تیروئید پاپیلاری (PTC) ارائه کرد. رادیولوژیژورنال انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA).

شایع ترین نوع سرطان تیروئید، PTC اغلب با چند کانونی تظاهر می کند، به این معنی که دو یا چند برجستگی یا گره (پاپیلا) در غده تیروئید یافت می شود. وقوع چند کانونی در موارد PTC به طور قابل توجهی مکرر است و بین 23.5٪ تا 60٪ متغیر است.

PTC چند کانونی اغلب با برداشتن جراحی درمان می شود، جایی که تمام یا بخشی از تیروئید با جراحی برداشته می شود. جراحی تیروئید بدون عوارض نیست. این می تواند کیفیت زندگی بیمار را به دلیل عواملی مانند جای زخم، نیاز به جایگزینی مادام العمر هورمون و عوارض بالقوه مانند گرفتگی صدا یا اختلال در عملکرد تیروئید تحت تاثیر قرار دهد.

فرسایش با مایکروویو، یک روش کم تهاجمی که از گرما برای از بین بردن تومورها استفاده می کند، در حال حاضر تحت بررسی اولیه است و می تواند جایگزین مناسبی برای جراحی برای برخی از بیماران باشد.

این مطالعه اولین تجزیه و تحلیل مقایسه ای چند مرکزی بین فرسایش مایکروویو و برداشتن جراحی برای سرطان پاپیلاری تیروئید چند کانونی را نشان می دهد. این یافته‌ها پارادایم‌های درمان سنتی را به چالش می‌کشند و راه‌های جدیدی را برای راهبردهای مدیریتی کمتر تهاجمی باز می‌کنند.”


Ming-An Yu، MD، نویسنده ارشد، مدیر پزشکی مداخله ای در بیمارستان دوستی چین و ژاپن در پکن، چین

محققان 775 بیمار مبتلا به PTC مرحله I چند کانونی شناسایی شده با اولتراسوند را که با فرسایش مایکروویو یا جراحی در 10 مرکز بین مه 2015 تا دسامبر 2021 تحت درمان قرار گرفتند، بررسی کردند. به دنبال مقایسه بین دو گروه. تطبیق امتیاز تمایل به کاهش سوگیری با ایجاد گروه‌های قابل مقایسه کمک می‌کند و امکان ارزیابی مطمئن‌تر از اثر درمان را فراهم می‌کند.

مطب پیشنهادی :
مراقبت پيش از بارداری برای افزايش بهبود كيفيت زندگی

پس از تطبیق امتیاز تمایل، 229 بیمار در گروه ابلیشن مایکروویو و 453 بیمار در گروه برداشتن جراحی به ترتیب برای میانگین 20 ماه (محدوده 74-12 ماه) و 26 ماه (محدوده 12-64 ماه) پیگیری شدند.

فرسایش مایکروویو با نرخ بقای بدون پیشرفت مشابه با جراحی همراه بود (5 ساله: 77.2٪ در مقابل 83.1٪)، اما با عوارض کمتر و پتانسیل بیشتری برای حفظ عملکرد تیروئید.

فرسایش مایکروویو منجر به از دست دادن خون کمتر، طول برش کوتاه‌تر، و کوتاه‌تر شدن عمل و مدت زمان بستری در بیمارستان شد. گرفتگی صدا دائمی (2.2%) و کم کاری پاراتیروئید (4.0%) فقط در گروه رزکسیون جراحی مشاهده شد.

دکتر یو گفت: “مطالعه ما نشان داده است که فرسایش مایکروویو یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای سرطان پاپیلاری تیروئید چند کانونی ارائه می دهد.” “علاوه بر این، فرسایش مایکروویو با عوارض کمتری همراه است و می تواند عملکرد تیروئید را حفظ کند و در نتیجه کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهد. این نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در زمینه درمان مداخله ای سرطان تیروئید است.”

دکتر یو خاطرنشان می کند که فرسایش مایکروویو به طور معمول شامل فرسایش پیشگیرانه غدد لنفاوی نمی شود. در رزکسیون جراحی، برداشتن غدد لنفاوی پیشگیرانه یک عمل رایج است. با این حال، نتایج اولین شواهدی را ارائه می دهد که حتی بدون فرسایش غدد لنفاوی، فرسایش مایکروویو نرخ بقای قابل مقایسه ای را با برداشتن جراحی به همراه داشت.

منبع:

انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی

مرجع مجله:

ژائو، ز.ال.، و همکاران (2024) فرسایش مایکروویو در مقابل برداشتن جراحی برای کارسینوم پاپیلاری تیروئید T1N0M0 چند کانونی شناسایی شده توسط ایالات متحده: یک مطالعه 10 مرکزی. رادیولوژی. doi.org/10.1148/radiol.230459.

مطب پیشنهادی :
راهکارهایی برای به دنیا آوردن یک فرزند زیبا

Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست