بدون دیدگاه

مراقبت پیش از بارداری برای افزایش بهبود کیفیت زندگی

مراقبت قبل از بارداری
مراجعه به پزشک

سلامت قبل از زمان بارداری به منظور حفظ جنین و سلامت مادر بسیار مهم است.

به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های پیش از بارداری سلامت نوزاد و مادر را ارتقا می دهد.

و باعث کاهش استرس خانواده ها می شود.

بهبود سلامت قبل از بارداری موجب افزایش سلامت در دوران باردار شده و درنتیجه پیش‌آگهی حاملگی را بهبود می‌بخشد.

بیماریهای قبل از بارداری:

عده‌ای از خانم‌های در سنین بارداری از بیماری‌های مختلف مزمن رنج می‌برند و نیز در تماس با موادی هستند                          که می‌توانند اثرات سوء روی بارداری آن‌ها داشته باشند و موجب سقط، مرگ نوازد ناهنجاری‌های مادرزادی                              و دیگر عوارض شوند.

بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، اختلالات تیروئید، چاقی یا افزایش وزن،                                         پوسیدگی دندان و دیگر بیماری‌های دهان که این موارد منجر به پیدایش عوارض در مادر و نوزاد می‌گردد.

رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن موجب کمبود وزن هنگام تولد می‌شود ابتلا به بیماری‌های مقاربتی                             مثل ایدز و مصرف مواد مخدر موجب عوارض سوء حاملگی می‌گردند.

سلامت دوران قبل از بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا بسیاری از رفتارها و تماس‌هایی که منجر به                                    عوارض در تکامل و رشد بعدی جنین می‌گردد بیشترین اثرات سوء را در اوایل حاملگی می‌گذارند                                          که قبل از مراجعه برای دریافت مراقبت بارداری است و یا حتی شخص نمی‌داند که حامله هست.

در هفته‌های اول (52 روز اول بارداری ) تماس با الکل، تنباکو و دیگر داروها و عدم دریافت ویتامین‌های                                    لازم ( اسیدفولیک ) و خطرات محل کار می‌تواند عوارض سوء روی تکامل جنین و نوزاد و عوارض                                           سوء حاملگی برای مادر بگذارد.

مطب پیشنهادی :
خرافات عجیب و دروغ در مورد بارداری

اثرات مؤثر بسیاری از دخالت‌ها برای کاهش عوارض سوء ثابت‌شده‌اند که شامل مصرف اسیدفولیکدر کاهش                              نقایص سیستم عصبی کنترل مناسب دیابت، واکسیناسیون برای سرخجه و هپاتیت، ترک سیگار و الکل است .
ارتباط مستقیمی بین بهداشت دهان مادر و پیش‌آگهی حاملگی وجود دارد.

کرم‌خوردگی دندان‌های مادر موجب افزایش خطر زایمان زودرس و کمبود وزن زمان تولد نوزاد می‌گردد.

مراقبت پیش از بارداری سلامت زنان زایمان زودرس رشد جنین حاملگی
بیبی چک

اجرا مراقبت‌های پیش از بارداری شامل موارد زیر است:

1 – گرفتن شرح‌حال: در مورد سابقه بارداری و زایمان قبلی، نسبت خویشاوندی با همسر، بیماری                                         و ناهنجاری، اختلالات روانی، رفتارهای پرخطر، اعتیاد، مصرف سیگار، رژیم غذائی خاص

2 – معاینه بالینی:

اندازه‌گیری قد و وزن، کنترل فشارخون، معاینه دهان و دندان، تیروئید، قلب، ریه، پوست، پستان‌ها، شکم،                               اندام‌ها و دستگاه تناسلی.

3 – آزمایش‌ها و سونوگرافی:

شامل آزمایش خون ازنظر کم‌خونی، دیابت و …… ، آزمایش ادرار، پاپ اسمیر و انجام سونوگرافی در صورت نیاز.

4– آموزش و مشاوره:

شامل آموزش بهداشت فردی، بهداشت روان، بهداشت دهان و دندان، تغذیه، عدم مصرف مواد مخدر،                                  سیگار، توصیه‌ها و مراقبت‌های ضروری در صورت داشتن شغل سخت و سنگین، زمان قطع روش                                        پیشگیری از بارداری و زمان مناسب باردارشدن .

5- تجویز اسیدفولیک و یا یدو فولیک.
6 – ایمن‌سازی:

تجویز واکسن سرخجه و توأم بزرگ‌سال در صورت نیاز.

در مشاوره‌های قبل از بارداری تأثیرات بیماری مادر بر روی حاملگی و نوزاد آینده و نیز تأثیرات حاملگی روی                             سلامت مادر موردبحث قرار می‌گیرد. به علت آنکه ممکن است یک بیماری در طول حاملگی شدت یافته                                   و یا از شدتش کاسته شود.

مطب پیشنهادی :
اگر ميخواهيد به بيماری های گوناگون مبتلا نشويد

فرد می‌تواند برای باردارشدن و یا اجتناب از آن تصمیم بگیرد و برای حذف و یا کاهش تأثیرات عوامل خطر                                    و اجتناب از عوارض سوء حاملگی توصیه‌ها و مداخلات لازم صورت گیرد.

به‌عنوان‌مثال:
* دریافت اسیدفولیک برای کاهش نقص‌های لوله عصبی
* ترک سیگار
* درمان عفونت‌ها ( عفونت ادراری ، کلامیدیاها و یا دیگر بیماری‌های مقاربتی
* واکسیناسیون سرخجه
* تغییر رژیم غذائی برای کاهش یا افزایش وزن
* تغییر داروهای ناهنجاری زا به داروهای مطمئن‌تر و با عوارض کمتر در خانم‌ها با بیماری‌های مزمن مثل داروهای ضد فشارخون ، داروهای ضد انعقاد و نیز کنترل قند خون قبل از بارداری در خانم‌های دیابتی
* تصحیح کمبودهای ویتامینی یا کم‌خونی
* بهبود رفتارهای تغذیه‌ای
افرادی که نیاز بیشتری به مشاوره مراقبت پیش از بارداری دارند:

خانم‌هایی که نیاز بیشتری به مشاوره و مراقبت پیش از بارداری دارند شامل خانم‌های با حاملگی‌هایی                                     با عوارض قبلی و با خطر بیماری‌های ژنتیکی، خانم‌های با بیماری‌های مزمن و یا مصرف داروها می‌باشند.

با انجام مشاوره و مراقبت پیش از بارداری و بهبود نتیجه حاملگی و پیشگیری از عوارض سوء آن نظیر وزن کم هنگام تولد،          زایمان زودرس، و ناهنجاری‌های مادرزادی جلوگیری می‌کند.

محتوای پیشنهادی
Tags: , ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست