بدون دیدگاه

بررسی واکسیناسیون زودهنگام COVID-19 و خطر دیابت نوع 1 در کودکان


دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که منجر به اختلال در متابولیسم گلوکز می شود. نیاز به انسولین درمانی مادام العمر دارد. پلتفرم جهانی برای پیشگیری از دیابت خودایمنی (GPPAD) در یک شبکه اروپایی برای توسعه روش‌های جدید برای جلوگیری از این بیماری که تا به امروز غیرقابل درمان است، همکاری می‌کند. AVanT1A سومین مطالعه مداخله ای GPPAD است. این تحقیق بررسی خواهد کرد که آیا واکسیناسیون علیه SARS-CoV-2 در سال اول زندگی می تواند از کودکانی که خطر ژنتیکی افزایش یافته برای دیابت نوع 1 دارند از ابتلا به این بیماری محافظت کند یا خیر. این مطالعه با بودجه خیریه Leona M. and Harry B. Helmsley Charitable Trust پشتیبانی می شود.

در آلمان، از هر 1000 کودک، چهار کودک مبتلا به دیابت نوع 1، یک اختلال متابولیک ناشی از یک واکنش خود ایمنی، تشخیص داده می شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی سلول های تولید کننده انسولین را در جزایر لانگرهانس پانکراس از بین می برد. افراد مبتلا به درمان مادام العمر با انسولین نیاز دارند زیرا انسولین نقش حیاتی در انتقال قند از خون به سلول های بدن دارد. تقریباً 90 درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا هیچ بستگان نزدیک مبتلا به دیابت نوع 1 ندارند که اغلب منجر به تشخیص دیرهنگام و غیرمنتظره می شود. با این حال، محققان می توانند فرآیند خودایمنی زمینه ای را مدت ها قبل از بروز علائم، بر اساس اتوآنتی بادی های جزایر در خون شناسایی کنند.

عفونت های ویروسی یک عامل محیطی برای دیابت نوع 1 هستند

علل دقیق واکنش خود ایمنی زمینه ای نامشخص است. در مطالعات طولانی مدت و در مقیاس بزرگ، محققان هلمهولتز مونیخ عفونت های ویروسی در اوایل دوران کودکی را به عنوان یک عامل محیطی حیاتی برای ایجاد دیابت نوع 1 شناسایی کرده اند. در طول همه‌گیری COVID-19، محققان GPPAD مشاهدات مهم دیگری را انجام دادند: پس از ابتلا به عفونت SARS-CoV-2، کودکانی که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند، بیشتر احتمال دارد که اتوآنتی‌بادی‌های جزایری ایجاد کنند.

COVID-19 خطر ابتلا به این بیماری را افزایش داده است. ما دیده‌ایم که کودکانی که قبل از ۱۸ ماهگی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، تقریباً پنج برابر بیشتر از کسانی که آلوده نشده‌اند، در معرض ابتلا به اتوآنتی‌بادی‌های جزایر هستند.»

پروفسور اتزیو بونیفاسیو، محقق GPPAD در مرکز درمان های احیا کننده درسدن (CRTD) دانشگاه صنعتی TUD Dresden

این اتوآنتی بادی ها نشانگرهای زیستی هستند که نشان دهنده آغاز فرآیند خودایمنی است که منجر به دیابت نوع 1 می شود.

مطب پیشنهادی :
نکاتی ارزنده در نگهداری از شیر مادر

هدف مطالعه جدید روشن کردن همبستگی است

در یک مطالعه جدید، GPPAD قصد دارد این رابطه را بیشتر بررسی کند. مطالعه AVanT1A – مخفف “عمل ضد ویروسی در برابر خودایمنی نوع 1” – بررسی می کند که آیا واکسیناسیون علیه COVID-19 در سن شش ماهگی می تواند از ایجاد اتوآنتی بادی های جزایر در نوزادان با افزایش خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری کند و در نتیجه آنها را کاهش دهد. خطر ابتلا به این بیماری واکسن مورد استفاده برای کودکان شش ماهه و بزرگتر بی خطر و تایید شده است. کودکان شرکت‌کننده با استفاده از طرح مطالعه تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده با دارونما، به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مداخله واکسن کووید-19 و گروه کنترل یک دارونما تزریقی بدون مواد فعال دریافت خواهند کرد. این واکسن توسط مرکز واکسن‌ها و درمان‌های همه‌گیر (ZEPAI) در مؤسسه Paul-Ehrlich، مؤسسه فدرال واکسن‌ها و بیوپزشکی ارائه شده است. علاوه بر این، مطالعه دوسوکور است، بنابراین محققان، پرسنل مطالعه و خانواده‌ها تا زمانی که مطالعه کامل نشود، نمی‌دانند که یک کودک در کدام گروه قرار دارد.

پروفسور آنت گابریل زیگلر، مدیر موسسه هلمهولتز مونیخ برای تحقیقات دیابت و GPPAD توضیح می دهد: «از آنجایی که بسیاری از عفونت ها در کودکان خردسال تقریباً بدون علائم رخ می دهند، ما همچنین از خانواده های شرکت کننده می خواهیم که نمونه بزاق و مدفوع کودکان خود را در فواصل زمانی منظم جمع آوری کنند. ، کرسی دیابت و دیابت بارداری در Klinikum rechts der Isar و دانشگاه فنی مونیخ. از این نمونه ها، محققان می توانند تشخیص دهند که کودکان با کدام ویروس ها تماس داشته اند. این به محققان اجازه می دهد تا ارتباط بیشتری بین دیابت نوع 1 و عفونت های ویروسی در اوایل دوران کودکی را روشن کنند.

مطب پیشنهادی :
عرق رازیانه و شادابی پوست

“با تعداد برنامه ریزی شده از 2252 شرکت کننده، مطالعه AVanT1A بزرگترین مطالعه مداخله ای تا به امروز است که رابطه بین دیابت نوع 1 و عفونت های ویروسی اولیه دوران کودکی را بررسی می کند. بینش های ایجاد شده با این مطالعه به ما کمک می کند تا به هدف خود برای جهانی بدون نزدیک تر شویم. پروفسور ساندرا هومل، دانشمند ارشد در مطالعه AVanT1A و محقق در هلمهولتز مونیخ، می گوید دیابت نوع 1. کودکان با خطر ژنتیکی افزایش یافته برای ابتلا به دیابت نوع 1 برای شرکت در مطالعه AVanT1A دعوت می شوند. خطر افزایش یافته آنها در غربالگری نوزادان به نام “Freder1k” شناسایی می شود که برای آلمان در باواریا، نیدرزاکسن، زاکسن و تورینگن ارائه می شود. والدین می توانند نوزاد خود را مستقیماً در کلینیک زایمان یا در مطب پزشک اطفال تا سن شش هفتگی آزمایش کنند. یک قطره کوچک خون از بند ناف یا پاشنه برای این آزمایش کافی است.

کودکانی که در مطالعه AVanT1A شرکت می‌کنند تا شش سالگی خود برای معاینه منظم دعوت می‌شوند. خانواده ها از شرکت در یک برنامه تشخیص زودهنگام دیابت نوع 1 سود می برند. اگر کودک علائم اولیه بیماری خودایمنی را نشان دهد، می‌توان آن را در اوایل پیشرفت بیماری تشخیص داد و از دسترسی خانواده‌ها به حمایت و اطلاعات بهینه برای حمایت از فرزندشان اطمینان حاصل کرد.

این مطالعه نویدبخش کمک به کشف ارتباط بین عفونت های ویروسی و ایجاد خودایمنی در دیابت نوع 1 است. آن کورالووا، مسئول برنامه در موسسه خیریه هلمزلی می گوید. “محققان در GPPAD کار باورنکردنی بر روی استراتژی های مطالعه برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 انجام داده اند و هلمزلی متعهد به حمایت از این مطالعات نوآورانه است.”

مطب پیشنهادی :
تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی

AVanT1A سومین مطالعه GPPAD است

به دنبال مطالعه POINT (مخفف: Primary Oral Insulin Trial) و مطالعه SINT1A (مخفف: مکمل با B. INfantis برای کاهش خودایمنی دیابت نوع 1)، AVanT1A اکنون سومین مطالعه مداخله ای GPPAD است که با هدف ایجاد اقدامات پیشگیرانه جدید برای نوع 1 دیابت مطالعه POINT بررسی کرد که آیا تجویز پودر انسولین در سه سال اول زندگی تأثیر محافظتی بر سیستم ایمنی دارد یا خیر. این مطالعه در سال 2024 تکمیل خواهد شد. شرکت کنندگان در مطالعه SINT1A یک پروبیوتیک در سال اول زندگی دریافت می کنند که هدف آن تأثیر مثبت بر میکروبیوم و در نتیجه جلوگیری از واکنش های خود ایمنی است. مطالعه SINT1A در مارس 2024 به استخدام کامل دست یافت. پلتفرم تحقیقاتی GPPAD و تمام مطالعاتی که در آن پشتیبانی می شوند، توسط The Leona M. و Harry B. Helmsley Charitable Trust در ایالات متحده تامین مالی می شوند.

منبع:

هلمهولتز مونیخ (مرکز هلمهولتز مونیخ مرکز تحقیقات آلمان برای سلامت و محیط زیست (GmbH))


Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست