بدون دیدگاه

غذای تخمیر شده کره ای Doenjang در کاهش علائم یائسگی امیدوار کننده است

در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله مواد مغذیمحققان اثربخشی دوئنجانگ سنتی و تجاری را در کاهش سندرم یائسگی مقایسه کردند.

مطالعه: ارزیابی تسکین سندرم یائسگی و اثربخشی ضد چاقی غذای تخمیر شده کره ای doenjang: یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور. اعتبار تصویر: mino choi / Shutterstock.com

درمان یائسگی

یائسگی منجر به تغییرات هورمونی می شود که ممکن است باعث علائم روانی و جسمی مانند گرگرفتگی، اختلالات خواب، بی خوابی، تعریق، آتروفی دستگاه تناسلی ادراری و اضطراب شود. علائم یائسگی اغلب با درمان جایگزینی هورمونی (HRT)، در درجه اول پروژسترون و استروژن درمان می شود.

مصرف سویا، به ویژه در کشورهای آسیایی، با میزان کمتری از علائم یائسگی همراه است، بنابراین یک جایگزین طبیعی برای HRT زمانی که ممکن است به دلیل عوارض جانبی احتمالی مانند سرطان سینه یا بیماری های قلبی عروقی منع مصرف داشته باشد یا نامطلوب باشد، ارائه می دهد.

Doenjang، شکلی از خمیر سویا که در کره مصرف می شود، سرشار از آنتی اکسیدان است و با میکروارگانیسم های مفیدی مانند تخمیر می شود. باسیلوس سوبتیلیس، آسپرژیلوس اوریزا، ریزوپوس، و موکور. پیش از این، Doenjang به عنوان یک راه حل بالقوه برای کاهش علائم یائسگی شناخته شده است. با این حال، ارزیابی دقیق برای شناسایی فرمول‌هایی که ممکن است برای این منظور مؤثرتر باشند، مورد نیاز است.

در مورد مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده و دوسوکور هشت هفته ای را شامل زنان یائسه مبتلا به سندرم یائسگی انجام دادند.

شاخص کوپرمن یک ابزار تشخیصی پذیرفته شده برای سندرم یائسگی است که طیف وسیعی از علائم وازوموتور، مجاری ادراری، روان عصبی، حرکتی، گوارشی و سیستمیک را اندازه گیری می کند. نمرات زیر 20 نشان دهنده علائم خفیف است، در حالی که بین 20 تا 40 نشان دهنده شدت متوسط ​​است. نمرات بیش از 40 نشان دهنده علائم شدید و نمرات 60 یا بیشتر نشان دهنده تظاهرات شدید این سندرم است.

مطب پیشنهادی :
پیام سلامت

شرکت کنندگان مکمل Doenjang را به سه شکل دریافت کردند، از جمله میکروارگانیسم مفید با محتوای بالا Doenjang سنتی (HDC)، میکروارگانیسم مفید مفید با محتوای کم Doenjang سنتی (LDC)، و Doenjang تجاری موجود (CD).

انطباق دارو، علائم حیاتی و عوارض جانبی پس از چهار هفته مصرف مکمل بررسی شد. محققان معیارهای تسکین سندرم یائسگی، از جمله شاخص کوپرمن، را در ابتدا و انتهای کارآزمایی، همراه با نتایج آنالیز امپدانس بیوالکتریکی (BIA)، وزن، پروفایل‌های چربی، نشانگرهای خونی سرم و نشانگرهای التهابی جمع‌آوری کردند.

ارزیابی‌های ایمنی شامل شیمی خون، آزمایش‌های خونی و نظارت بر عوارض جانبی بود. شاخص‌های چاقی و نشانگرهای التهاب و همچنین تغییرات در میکروبیوم روده از طریق آزمایش‌های مدفوع مورد بررسی قرار گرفتند.

قرص‌های Doenjang از طریق یک فرآیند تخمیر سنتی تهیه و برای آزمایش‌های بالینی در انجماد خشک شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل آزمون‌های مجذور کای، آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون‌های t زوجی برای مقایسه داده‌های پایه و پس از مداخله بود.

یافته های مطالعه

در مجموع 56 نفر در این مطالعه وارد شدند و HDC، LDC یا CD دریافت کردند که هیچ یک از آنها هیچ عارضه جانبی را گزارش نکردند. پارامترهای آنتروپومتریک، از جمله سن، وزن، و شاخص توده بدنی (BMI)، در بین شرکت کنندگان مطالعه تفاوت معنی داری نداشت.

ارزیابی‌های ایمنی هیچ اثر نامطلوبی را بر عملکرد کبد یا کلیه نشان نداد، با برخی بهبودها در نیتروژن اوره خون (BUN)، اسید اوریک و سطح پروتئین کل در گروه HDC. Doenjang با اثرات ضد چاقی همراه نبود. با این حال، استفاده از آن سطح کلسترول LDL را کاهش داد.

مطب پیشنهادی :
مصرف خوراکی‌های حاوی امگا ۳ در حفظ سلامت روده‌ها موثر است

نمرات شاخص کوپرمن در تمام گروه ها به دنبال تجویز دوئنجانگ به طور قابل توجهی کاهش یافت و در علائم مختلف بهبود مشاهده شد. تجزیه و تحلیل میکروبیوم کاهش نشان داد فیرمیکوت ها و افزایش یافت باکتریوئیدها در تمام گروه ها، با افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های مضر، به ویژه در گروه CD.

تجزیه و تحلیل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه اثرات متفاوتی را در گروه‌ها نشان داد. به طور کلی، در حالی که Doenjang در کاهش علائم یائسگی و اصلاح میکروبیوتای روده امیدوارکننده بود، اثرات آن بر چاقی و التهاب محدود بود.

نتیجه گیری

دوئنجانگ سنتی تخمیر شده با میکروارگانیسم‌های مفید از نظر توانایی در کاهش علائم یائسگی در مقایسه با دوئنجانگ تجاری برتر است. با این وجود، کاهش قابل توجهی در نمرات شاخص کوپرمن در همه گروه‌ها مشاهده شد که قابل توجه‌ترین بهبود در دریافت‌کنندگان LDC مشاهده شد.

سطح کلسترول LDL در هر دو گروه سنتی Doenjang کاهش یافت، بنابراین مزایای بالقوه قلبی عروقی آن را نشان می دهد. اگرچه Doenjang با اثرات ضد چاقی یا ضد التهابی مرتبط نبود، درمان آن با افزایش باکتری‌های مفید و کاهش سطح باکتری‌های مضر بر میکروبیوتای روده تأثیر مثبت گذاشت.

روی هم رفته، این یافته‌ها نشان می‌دهد که Doenjang سنتی این پتانسیل را دارد که به طور موثر علائم یائسگی را کاهش دهد، به‌ویژه زمانی که سلامت قلب و عروق را در نظر می‌گیریم، با پیامدهایی برای بهبود سلامت روده از طریق تأثیر آن بر میکروبیوتای روده.

برخی از محدودیت های مطالعه حاضر شامل ناتوانی در کنترل عوامل سبک زندگی شرکت کنندگان، کوتاه مدت مطالعه و حجم نمونه کوچک است. بنابراین، مطالعات آینده با نمونه های بزرگتر و مدت زمان طولانی تر برای روشن کردن پتانسیل درمانی Doenjang.

مطب پیشنهادی :
آنچه باید درمورد فواید گندم بدانید

مرجع مجله:

  • Han، A.L.، Ryu، M.S.، یانگ، H.، و همکاران (2024). ارزیابی تسکین سندرم یائسگی و اثربخشی ضد چاقی غذای تخمیر شده کره ای doenjang: یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور. مواد مغذی. doi: 10.3390/nu16081194

Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست