این عادات تغذیه ایی= فشار خون

vote
Article Rating

ابتلا به فشار خون را نمی توان یک بیماری دانست، بلکه فشار خون می تواند زمینه ی بسیاری

از بیماری های خطرناک از جمله بیماری های قلبی را برای افراد ایجاد کند. یکی از مهم ترین عواملی

که سبب ابتلا به فشار خون می شود، عادات غذایی نادرست است. در این مطلب قصد داریم شما

را با مواد غذایی افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون آشنا نماییم.

۱- سدیم

به صورت نمک طعام به انواع خوراکی‌ها افزوده می‌شود و یا از طریق ترکیب با سایر مواد غذایی در جیره روزانه افراد قرار می‌گیرد.

در حالی که نیاز به سدیم که از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌گردد، با مصرف ۳-۲ گرم نمک تامین می‌گردد،

ولی متاسفانه به علت عادات غلط و تغذیه نامعقول، ذائقه اغلب ما نمک افزایشی را طلب می‌نماید و با استفاده

از نمکدان سر سفره، با پاشیدن نمک در غذاهای خود، مقدار مصرف خود را باز هم بالاتر می‌بریم.

علاوه بر همه اینها گرایش ما به مصرف نان و تنقلات حاوی نمک مثل چیپس، بادام، فندق، بادام زمینی و پسته شور،

انواع تخمه‌ها و بهطور کلی آجیل‌ها و یا چاشنی‌های مختلف، چوب‌شور، پفک، سس، خیارشور، کلم‌شور، ترشی‌ها

و رب‌ها، مصرف سدیم را هر چه افزایش بالا می‌برد.

توجه داشته باشید سدیم در ترکیب طبیعی اغلب مواد غذایی مصرفی وجود دارد و به مواد غذایی فرآوری‌

انجام گرفته نیز برای طعم دادن و یا به منظور نگهداری افزایش و افزودن به زمان ماندگاری آنها نمک اضافه می‌شود.

مطب پیشنهادی :
ضربدری گذاشتن پاها - پاهایتان را روی هم نیندازید
۲- چاقی:

به موازات افزایش وخانوم، خطر ابتلا به پرفشاری خون نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به خصوص اگر چربی

ناشی از زیادهروی در مصرف خوراکی‌ها در ناحیه شکم انباشته شود.

۳- مشروبات الکلی

از عوامل افزایش‌دهنده پرفشاری خون تلقی می‌گردد و علت احتمالی آن را دفع افزایش پتاسیم و منیزیم

از طریق پیشاب تحت تاثیر شرب الکل قلمداد نموده‌اند. همچنین بالا بردن سطح چربی‌های خون نیز

از آثار دیگر مشروبات الکلی به حساب می‌آید.

۴- ترشح افزایش انسولین

تحت تاثیر پرخوری و ریزه‌خواری و به موازات بالا رفتن وخانوم، گیرند‌ه‌های انسولین حساسیت خود را از دست داده

و مرتبا به مقدار ترشح و انباشتگی انسولین در جریان خون افزوده می‌شود و به علت انباشتگی مایعات و عدم دفع سدیم، موجبات پرفشاری خون فراهم می‌گردد.

۵- کشیدن سیگار:   

 از ابعاد مختلفی بر افزایش پرفشاری خون تأثیرگذار می‌باشد.

۶- عصبانیت 

هر نوع عصبانیتی، تغییراتی را در سطح هورمون‌های مختلف بدن ایجاد می‌نماید که باعث افزایش پرفشاری خون می‌گردد

و این موضوع در افرادی که عصبانیت، ناامیدی و سرخوردگی‌ها را در درون خود سرکوب می‌نمایند، اثرات مخرب و

مضاعفی در بالا بردن سطح فشارخون از خود باقی می‌گذارد.

۷- شیوه زندگی

عدم تحرک و ورزش، عامل تحلیل عضلات و موجب افزایش پرفشاری خون تلقی می‌گردد.

با توجه به موارد نام‌ برده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که جهت درمان و کاهش سطح پرفشاری خون به موازات

کاهش وزن اضافی، انجام مرتب ورزش و حرکات سبک بدنی، کاهش مقدار مصرف سدیم چه به صورت نمک طعام

و چه به صورت جوش شیرین و کاهش مصرف مواد غذایی حاوی سدیم مانند سوسیس و کالباس، گوشت‌ها

مطب پیشنهادی :
مصرف خوراکی‌های حاوی امگا ۳ در حفظ سلامت روده‌ها موثر است

و ماهی‌های دودی، انواع کنسروها، سس‌ها و رب‌ها، تردکننده‌های گوشت، ادویه‌های مرکب مثل کاری، سویاسس، چاشنی‌های آماده برای درست کردن سالاد، کچاپ، خردل، ترشی، زیتون پرورده یا غیرپرورده، خیارشور، کلم

و سبزیجات شور، تنقلات مثل چیپس، پفک، غلات بوداده انجام گرفته مثل گندم، برنجک، عدسی، نخودچی،

ذرت بوداده و آجیل شور و بو داده مثل تخمه‌ها، پسته، بادام، بادام زمینی، بادام هندی و  فندق برای افرادی

که فشارخون بالا دارند و یا در معرض ابتلا به پرفشاری خون می‌باشند توصیه می‌شود.

 

vote
Article Rating

نوشته های مشابه

دنبال کردن نظرات این مطلب
باخبر شدن از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا