بدون دیدگاه

چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟

چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟

چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟

چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟
چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟

کاهش یا افزایش PH خون عوارض خطرناکی را به دنبال دارد پس برای حفظ سلامت بدن باید با روش های مناسب سطح PH بدن را تنظیم و کنترل کنیم.

سطح PH ما می تواند بیشتر از آنچه که به نظر می رسد مهم باشد، در حقیقت سطح PH چیزی است که تعیین می کند که آیا بدن شما سالم است یا ناسالم. باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها برای پیشرفت و گسترش نیاز به PH اسیدی دارند و به همین دلیل باید سطح PH به بهترین نحو کنترل شود تا بستر مناسبی برای اسیدی شدن بدن ایجاد نشود.

هرچیزی که می خورید و می نوشید PH شما را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله غذاهای اسیدی که سطح PH بدن را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهند.

اکثر غذاهای گوشتی و محصولات لبنی اسیدی هستند در حالیکه میوه ها و سبزیجات به دلیل تاثیر مثبت در کنترل این بخش مهم خون برای بدن بسیار سالم هستند با این حال عوامل محیطی هم نقش مهمی را در زندگی شما ایفا می کنند که باید به آنها توجه داشت.

ph خون

ph خون چیست؟

PH مخفف ‘potential hydrogen’ به معنای هیدروژن بالقوه در بدن می باشد. سطح PH می تواند از 1 به 14 تغییر می کند که 1 بیشترین مقدار اسیدی ، 7متوسط و 14 کم ترین مقدار اسیدی می باشد . مقدار ایده آل PH از 3 تا 7.45 می باشد . با توجه به عوامل موثر در تغذیه ، مصرف بیش از حد غذاهای فراوری شده باعث اسیدی شدن بدن می باشد سطح PH را تغییر می دهد.

چگونه ph خون ر اندازه گیری کنیم

شما با استفاده از نوارهایی که در داروخانه ها وجود دارند ، می توانید سطح pH پوست بدنتان را اندازه گیری کنید ، برای استفاده از این نوار ، آن را داخل دهان تان به مدت 2 الی 3 ثانیه قرار دهید تا با بزاق دهانتان در ارتباط باشد. در مرحله بعد باید رنگ ایجاد شده در نوار را با جدول رنگ pH که تهیه نموده اید مقدار ph بدنتان را اندازه گیری کنید.

مطب پیشنهادی :
بروکلی دشمن سرسخت سرطان

توصیه می شود این کار را اول صبح بصورت ناشتا استفاده کنید زیرا میل کردن صبحانه می تواند سطح pH بزاق را تغییر دهد.

اندازه گیری ph خون با ادرار

اندازه گیری ph خون با ادرار

راه دیگر اندازه گیری سطح pH بدن ادرار می باشد که باید اول صبح انجام شود. دانستن سطح pH بدن بسیار خوب است و برای سلامت بدن بسیار مناسب است. برخی بیماری ها هستند که با اسیدیته بودن بیش از حد مرتبط است .

بیماری هایی که به دلیل بالا بودن ph خون بروز می کنند:

  • دیابت
  • چاقی
  • میگرن و سرگیجه صبح
  • آب مروارید
  • سرطان
  • آرتروز، پوکی استخوان، و نقرس
  • سکته مغزی
  • آلرژی

راههای موثر برای کاهش و کنترل ph خون

برای حفظ سلامت، رژیم غذایی باید شامل ۶۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و ۴۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد اما برای بهبود وضعیت سلامت، رژیم باید شامل ۸۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده قلیا و ۲۰درصد غذاهای تشکیل‌دهنده اسید باشد. در ذیل چند راهکار ساده برای مقابله با افزایش اسیدیته بدن ارائه شده است:
1- دریافت میوه‌ها و سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو، کلم و اسفناج را افزایش دهید. با اضافه کردن میوه ها و سبزیجات به رژیم غذایی خود می توانید سطح PH بدنتان را افزایش دهید . آب سبزیجات یک راه سریع برای تنظیم PH بدن می باشد.
2- در صورت مصرف پروتئین حیوانی، بیشتر ماهی و گوشت بره را انتخاب نمایید تا گوشت گاو و جوجه؛ زیرا ماهی و گوشت بره کمتر اسیدی است. 
3- مصرف غذاهای پرپروتئین، آرد و غلات فرآوری‌شده، شکر، قهوه و چای را که اسیدی هستند کاهش دهید. 

راههای موثر برای کاهش و کنترل ph خون

4- قبل از هر وعده غذایی، آب نیمی از لیمو را در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید. لیمو جزو موادغذایی قلیایی محسوب می‌شود.  
5- عمدتا از روغن زیتون استفاده کنید زیرا در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، کمتر اسیدی است. 
6- از پودر ویتامین‌ث استفاده کنید. برای ایجاد حالت قلیایی در بدن، هر روز نصف تا یک قاشق چای‌خوری از آن را در آب بریزید و قبل از خواب میل نمایید.

مطب پیشنهادی :
پیشگیری از واریس پا با رعایت این 10 نکته

1/2-7قاشق چای خوری جوش شیرین که حدودا دو گرم می باشد به یک لیوان آب اضافه کنید و سپس آنرا بنوشید.

استفاده از غذاهای فراوری شده ، شیرین یا سرخ شده سطح PH بدن را افزایش می دهد . از خوردن بیش از حد این گونه غذاها خودداری کنید.

فواید رژیم قلیایی

فواید رژیم قلیایی :

عملکرد مناسب سلول‌ها بسیار مهم است. اگر سلول‌ها سالم نباشند، در حفظ و انتقال اکسیژن در بدن بطور موثر عمل نخواهند کرد و این می‌تواند به خستگی و فقدان انرژی منجر شود. سطح PH بدن همچنین توانایی سلول‌ها برای تولید آدنوزین‌تری‌فسفات (ATP)، که یکی از منابع انرژی بدن است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت افزایش اسیدیته بدن، این فرآیند بخوبی انجام نخواهد شد.

۵ ماده غذای قلیایی ساده 

تغییر رژیم غذایی به یک رژیم قلیایی اصلا مشکل نیست و برخلاف سایر رژیم‌ها که نیاز به صرف زمان زیادی برای آماده‌سازی غذا دارد، این نوع سبک زندگی کاملا ساده است. رژیم قلیایی شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، دانه‌ها و مغزهاست. برخی از رایج‌ترین غذاهای قلیایی عبارتند از: 

1- فلفل قرمز:

این نوع فلفل جزو موادغذایی قلیایی خوب بوده و دارای فواید بسیاری است. فلفل قرمز غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است.  

سیب در تنظیم ph

2- سیب:

از این ماده غذایی همواره به عنوان یک منبع بسیار خوب فیبر یاد می‌شود. pH آن ۸ است که به میزان زیادی قلیایی است. بسیاری از پزشکان خوردن آنرا برای کمک به هضم موادغذایی توصیه می‌کنند اما باید بدانید که سیب، همچنین یک ماده غذایی خوب برای تعادل PH بدن بوده و سطح آن را در حالت قلیایی نگه می‌دارد. 

مطب پیشنهادی :
کمک های اولیه به شخصی که دچار برق گرفتگی شده

3- سبزی‌های برگ سبز:

سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو، کلم و اسفناج نیز از موادغذایی قلیایی عالی محسوب می‌شوند. این سبزی‌ها غنی از ویتامین‌کا و فولات بوده و به سیستم هضم و تعادل سطح PH بدن کمک می‌کنند.

4-هندوانه:

یکی دیگر از غذاهای قلیایی خوب، هندوانه است. این ماده غذایی علاوه بر کمک به تعادل سطح PH بدن، نقش مهمی در کاهش وزن و فشارخون دارد. 

لیمو برای تنظیم ph

5-لیمو:

اکثر مردم تصور می‌کنند میوه‌های خانواده مرکبات اسیدی هستند، اما عملکرد آنها بر روی سیستم بدن متفاوت است. لیمو جزو قلیایی‌ترین غذاها به شمار می‌رود. می‌توانید هر روز صبح مقداری از آنرا در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید. اینکار ضمن حفظ تعادل سطح PH بدن، کمک می‌کند روزتان را با یک احساس خوب شروع کنید. 

به خاطر داشته باشید همه غذاها چه اسیدی و چه قلیایی خوب هستند. غذاهای اسیدی به هیچ‌وجه بد نیستند و نباید خود به خود آنها را حذف کنید. این موادغذایی در ترکیب با غذاهای قلیایی فواید بسیاری دارند.

چرا و چگونه سطح ph خون را کاهش دهیم؟

محتوای پیشنهادی
Tags: ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست