بدون دیدگاه

هدف طبقه بندی جدید سل بهبود تمرکز بر مراحل اولیه بیماری است


روش جدیدی برای طبقه بندی سل (TB) با هدف بهبود تمرکز بر مراحل اولیه بیماری توسط یک تیم بین المللی شامل محققان در UCL ارائه شده است.

چارچوب جدید، منتشر شده در پزشکی تنفسی Lancet، به دنبال جایگزینی رویکرد نیم قرن اخیر در تعریف سل به عنوان فعال (یعنی ایجاد بیماری و بالقوه مسری برای دیگران) یا نهفته (عفونت شدن با باکتری عامل سل است). [M tuberculosis] اما احساس خوبی داشته و برای دیگران مسری نیست) – رویکردی که محققان می گویند پیشرفت در ریشه کنی این بیماری را محدود می کند.

شایان ذکر است، نظرسنجی‌های بزرگی که اخیراً در بیش از 20 کشور انجام شده است نشان داده است که بسیاری از افراد مبتلا به سل عفونی احساس خوبی دارند.

بر اساس طبقه بندی جدید، چهار حالت بیماری وجود دارد: بالینی (با علائم) و تحت بالینی (بدون علامت)، که هر یک به عنوان عفونی یا غیر عفونی طبقه بندی می شوند. حالت پنجم است M. tuberculosis عفونتی که به بیماری تبدیل نشده است – یعنی سل M ممکن است در بدن وجود داشته باشد و زنده باشد، اما هیچ نشانه ای از بیماری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، مثلاً با تصویربرداری، وجود ندارد.

محققان می گویند که امیدوارند چارچوب اجماع بین المللی برای سل اولیه (ICE-TB) که توسط گروهی متشکل از 64 متخصص ایجاد شده است، به تشخیص و درمان بهتر مراحل اولیه سل که در طول تاریخ در تحقیقات نادیده گرفته شده است، کمک کند.

سل کشنده ترین بیماری عفونی جهان در حال حاضر باقی مانده است و باعث مرگ بیش از یک میلیارد نفر در 200 سال گذشته شده است. تخمین زده می شود که سالانه سه میلیون مورد به سیستم های بهداشتی گزارش نمی شود و بیش از نیمی از این موارد بدون علامت خواهند بود.

مطب پیشنهادی :
اطلاعاتی در مورد داروی پر مصرف ژلوفن

این تیم بین المللی توسط محققان UCL، دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن، موسسه والتر و الیزا هال (WEHI)، دانشگاه کیپ تاون، امپریال کالج لندن و شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی رهبری می شد.

الگوی دوتایی بیماری فعال در مقابل عفونت نهفته منجر به یک درمان آنتی بیوتیکی یک اندازه برای بیماری شده است، اما برای افرادی که دارای شدیدترین شکل بیماری هستند طراحی شده است. این منجر به درمان بیش از حد بالقوه افراد مبتلا به سل تحت بالینی می شود.


یک اولویت تحقیقاتی کلیدی در حال حاضر شناسایی بهترین ترکیب، دوز و مدت زمان آنتی بیوتیک ها برای درمان هر حالت سل، و همچنین مزایای درمان حالت های تحت بالینی است.


دکتر حنیف اسماعیل، نویسنده ارشد مؤسسه UCL برای سلامت جهانی و واحد آزمایشات بالینی MRC در UCL

پروفسور Rein Houben (دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن)، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: “در حالی که ارائه درمان برای افرادی که به بیماری سل بسیار مبتلا می شوند، جان میلیون ها نفر را نجات داده است، ما انتقال این بیماری را متوقف نمی کنیم.”

برای جلوگیری از انتقال سل، ما باید از تمرکز بر افراد بسیار بیمار دور شویم و به وضعیت های بیماری قبلی نگاه کنیم و افرادی را که ممکن است ماه ها یا سال ها قبل از بروز علائم سل مسری باشند، شناسایی کنیم.

«چارچوب اجماع ما مفهوم دوتایی قدیمی «فعال» در مقابل «تک نهفته» را با یک سیستم طبقه‌بندی دقیق‌تر جایگزین می‌کند که امیدواریم اگر به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به بهبود درمان بیماران مبتلا به سل در مراحل اولیه کمک کند و تلاش‌ها را برای ریشه‌کن کردن آن به پیش ببرد. بیماری.”

مطب پیشنهادی :
نکاتی ارزنده در نگهداری از شیر مادر

این چارچوب از طریق یک فرآیند دلفی طراحی شده برای دستیابی به اجماع در میان گروه‌های مختلف توسعه داده شد. این فرآیند با بررسی محدوده مقالات و نظرسنجی های آنلاین از کارشناسان آغاز شد و در یک نشست دو روزه در کیپ تاون، آفریقای جنوبی، با حضور محققان طیفی از رشته ها و همچنین سیاست گذاران، پزشکان و بازماندگان سل به اوج رسید.

دکتر آنا کوسنز، نویسنده ارشد WEHI، گفت: «یکی از یافته‌های کلیدی در اجماع این است که آستانه بیماری حرکت می‌کند و اذعان می‌کند که بیماری فقط با علائم یا انتقال شروع نمی‌شود، بلکه زمانی که بافت آسیب می‌بیند.

امیدواریم با گذشت زمان چارچوب ما بتواند با بهبود تشخیص و درمان زودهنگام، بهینه‌سازی نتایج بیمار و به حداقل رساندن انتقال، به حذف سل کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که روند بیماری غیرخطی است – افراد ممکن است بین حالت‌های عفونی و غیرعفونی و بین وجود و عدم وجود علائم یا نشانه‌ها در نوسان باشند.

آنها همچنین گفتند که ابزارهای تشخیصی بهتری برای شناسایی بسیاری از حالات سل مورد نیاز است. به عنوان مثال، در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص عفونت سل زنده (به عنوان مثال، جایی که باکتری ها از نظر فیزیولوژیکی فعال هستند) وجود ندارد، برخلاف عفونت غیرقابل زنده یا عفونت اخیر که از بین رفته است.

این تیم بین المللی شامل سهامداران از 19 کشور از جمله اتحادیه بین المللی علیه سل و بیماری ریه، شراکت StopTB، سازمان بهداشت جهانی، FIND، برنامه های ملی سل، اثبات سل و محققان تعدادی از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پزشکی بود.

مطب پیشنهادی :
نکات تغذیه ای برای باردار مادران دیابتی

این کار توسط Wellcome، مؤسسه ملی بهداشت/گزارش RSA، بنیاد بیل و ملیندا گیتس، شورای تحقیقات پزشکی، شورای تحقیقات اروپا، و شورای ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی پشتیبانی شد.

منبع:

دانشگاه کالج لندن

مرجع مجله:

کوسنز، آکی، و همکاران (2024) طبقه بندی حالات سل اولیه برای هدایت تحقیقات برای بهبود مراقبت و پیشگیری: یک تمرین اجماع بین المللی دلفی. پزشکی تنفسی Lancet. doi.org/10.1016/S2213-2600(24)00028-6.


Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست