بدون دیدگاه

مجلس لایحه ممنوعیت TikTok را تصویب کرد مگر اینکه ByteDance چین برنامه را واگذار کند

مجلس نمایندگان با اختلاف زیادی لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن توزیع یا میزبانی TikTok در ایالات متحده غیرقانونی می شود – عملاً آن را از حدود 170 میلیون کاربر آمریکایی مسدود می کند – مگر اینکه مالک چینی ByteDance علاقه خود را به این برنامه محبوب واگذار کند.

این اولین بار است که لایحه ای در کنگره تصویب می شود که یک اپلیکیشن اینترنتی را غیرقانونی می کند. ترس در میان بسیاری از قانونگذاران آمریکایی که TikTok را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانند: اینکه رژیم چین می‌تواند خواستار دسترسی به داده‌های کاربران آمریکایی TikTok شود یا به نحوی آن را وادار به تبلیغ دستور کار چین کند. TikTok بارها ادعا کرده است که دولت چین هرگز چنین خواسته‌هایی را مطرح نکرده است (و اگر TikTok چنین خواسته‌هایی را مطرح کند، از آنها تبعیت نخواهد کرد).

این لایحه که “قانون حمایت از آمریکایی ها در برابر برنامه های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی” نام دارد، صبح چهارشنبه با 352 رای موافق در برابر 65 رای موافق با حمایت دو حزب در میان مخالفت برخی از نمایندگان در هر دو طرف مجلس به تصویب رسید. این پس از آن صورت گرفت که این لایحه به سرعت در برنامه «تعلیق قوانین» که برای تصویب نیاز به اکثریت دو سوم داشت، پیگیری شد. در حالی که از حمایت گسترده ای در مجلس نمایندگان برخوردار بود، سرنوشت این اقدام در سنا نامشخص است زیرا در حال حاضر هیچ قانون مربوطه روی میز وجود ندارد. پرزیدنت بایدن گفته است که این لایحه را امضا خواهد کرد.

در صورت امضای قانون، انتظار می‌رود این قانون با چالش‌های قانونی، از جمله بالقوه TikTok مواجه شود. تلاش‌های قبلی در ایالات متحده برای ممنوعیت TikTok تاکنون به دلایل متمم اول شکست خورده است و چون دادگاه‌ها متوجه شده‌اند که چالش‌های قانونی به جای شواهد واقعی، TikTok هرگونه داده‌ای را با مقامات چینی به اشتراک گذاشته است.

تهدید ممنوعیت TikTok آمریکا باعث تشدید تنش بین ایالات متحده و چین خواهد شد. مقامات چینی گفته‌اند که دولت با هرگونه فروش اجباری TikTok «قاطعانه مخالفت خواهد کرد» زیرا «به طور جدی اعتماد سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف، از جمله چین، برای سرمایه‌گذاری در ایالات متحده را تضعیف می‌کند». به گفته وزارت بازرگانی چین، فروش ByteDance از مالکیت TikTok نشان دهنده صادرات فناوری است و مشروط به تایید دولت است. جیمز لوئیس، معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، به نیویورک تایمز گفت: «شما نمی‌توانید ByteDance را مجبور به واگذاری کنید.

مطب پیشنهادی :
کنایه حمید گودرزی به عوام فریبی برخی هنرمندان در برنامه زنده

این لایحه در 5 مارس توسط نماینده مایک گالاگر (رئیس جمهور ویس) و نماینده راجا کریشنامورتی (D-Ill.) ارائه شد و به اتفاق آرا توسط یک کمیته مجلس با رای 50-0 به تصویب رسید. بر اساس این لایحه، فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل و سرویس‌های میزبانی وب در ایالات متحده از میزبانی هر «برنامه‌ای که توسط دشمن خارجی کنترل می‌شود»، به ویژه با فراخوانی TikTok توسط ByteDance، مطابق متن لایحه (HR 7521) منع می‌شوند. این ممنوعیت اجرایی خواهد شد مگر اینکه چنین “دشمن خارجی” (یعنی ByteDance) مالکیت خود را در برنامه (یعنی TikTok) ظرف 165 روز پس از قانونی شدن سلب کند. علاوه بر این، این لایحه به رئیس جمهور ایالات متحده اجازه می دهد تا تعیین کند کدام برنامه های کنترل شده توسط دولت های خارجی متخاصم باید مشمول الزامات واگذاری شوند.

گالاگر که رئیس کمیته منتخب مجلس در مورد رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و حزب کمونیست چین است، گفت: “این پیام من به TikTok است: از حزب کمونیست چین جدا شوید یا دسترسی به کاربران آمریکایی خود را از دست بدهید.” معرفی لایحه

ناقضان ممنوعیت TikTok با جریمه‌های سنگینی به مبلغ 5000 دلار در هر کاربر آمریکایی که «مصمم به دسترسی، نگهداری یا به‌روزرسانی برنامه‌های کنترل شده توسط دشمن خارجی باشد»، مواجه خواهند شد.

TikTok در بیانیه قبلی درباره این لایحه گفت: «این قانون یک نتیجه از پیش تعیین شده دارد: ممنوعیت کامل TikTok در ایالات متحده. دولت در تلاش است تا 170 میلیون آمریکایی را از حق آزادی بیان در قانون اساسی محروم کند. این امر به میلیون‌ها کسب‌وکار آسیب می‌زند، هنرمندان را از مخاطب محروم می‌کند و معیشت سازندگان بی‌شماری را در سراسر کشور از بین می‌برد.»

بر اساس گزارش بی بی سی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیش از رای گیری مجلس نمایندگان، این اقدام قانونی را «رفتار قلدری» خواند که «به نظم عادی اقتصادی و تجاری بین المللی آسیب می زند». در نهایت، این ناگزیر برای گاز گرفتن خود ایالات متحده باز خواهد گشت.»

روز سه‌شنبه، TikTok هشدار درون‌برنامه‌ای دیگری برای کاربران در ایالات متحده ارسال کرد و از آنها خواست تا با نمایندگان کنگره تماس بگیرند تا مخالفت خود را با این لایحه اعلام کنند، پس از صدور هشداری مشابه قبل از رای‌گیری هفته گذشته کمیته مجلس نمایندگان. در این پیام، مشابه پیام دیگری که هفته گذشته ارسال شد، آمده است: «صدای شما می‌تواند به جوامع TikTok که دوست دارید کمک کند. این به کاربران امکان می دهد کد پستی خود را جستجو کنند تا شماره تلفن نماینده محلی خود را دریافت کنند. برخی از اعضای مجلس از بسیج کاربران TikTok در کمپین لابی‌گری خود به عنوان نشان‌دهنده قدرت آن اشاره کردند – و دلیل روشنی که این لایحه باید به قانون تبدیل شود.

مطب پیشنهادی :
برترین سکانس‌های شهاب حسینی

TikTok بارها تاکید کرده است که به هیچ وجه تحت کنترل یا مالکیت حزب کمونیست چین یا هر نهاد دولتی دیگری نیست. طبق گفته TikTok، حدود 60 درصد از ByteDance متعلق به «سرمایه گذاران نهادی جهانی» از جمله BlackRock، General Atlantic، Susquehanna International Group و Sequoia است که 20 درصد متعلق به بنیانگذاران چینی این شرکت و 20 درصد متعلق به سایر کارمندان است.

در جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان در سال گذشته، مدیر عامل TikTok، Shou Zi Chew اظهار داشت که وادار کردن ByteDance به واگذاری سهام مالکیت خود در برنامه، نحوه عملکرد TikTok را تغییر نمی دهد. او گفت: «تغییر در مالکیت هیچ محدودیت جدیدی بر جریان داده یا دسترسی ایجاد نخواهد کرد. همه شرکت‌های جهانی با چالش‌های مشترکی روبرو هستند که باید از طریق پادمان‌ها و شفافیت به آن پرداخته شود.»

در سنا، سناتور چاک شومر (DN.Y.)، رهبر اکثریت، متعهد به آوردن لایحه ممنوعیت TikTok به رای گیری نیست. علاوه بر این، سناتور رند پل (R-Ky.) به واشنگتن پست گفت که او هرگونه اقدامی را که معتقد است خلاف قانون اساسی است، مسدود خواهد کرد. من فکر نمی کنم کنگره باید در صدد سلب حقوق متمم اول باشد [170] میلیون آمریکایی،” پل گفت.

در همین حال، دونالد ترامپ، که به عنوان رئیس جمهور ناموفق تلاش کرد ByteDance را مجبور کند که کنترل اکثریت TikTok را به صاحبان آمریکایی بفروشد، بر تلاش فعلی برای مسدود کردن TikTok یا فروش سهامداران چینی آن در برنامه تاثیر گذاشته است. هفته گذشته، او در Truth Social پست کرد: “اگر از شر تیک تاک خلاص شوید، فیس بوک و زاکرزماک تجارت خود را دو برابر خواهند کرد” و فیس بوک را “دشمن واقعی مردم” خواند. ترامپ روز دوشنبه در مصاحبه ای با CNBC موافقت کرد که روابط چینی TikTok یک “خطر امنیت ملی” است، اما این نکته را تکرار کرد که ممنوعیت دولت ایالات متحده بر روی این برنامه فقط به فیس بوک کمک می کند.

مطب پیشنهادی :
هالیوود زندگی با ساعت 10 شب منع آمد و شد به دست آمد

صادقانه بگویم، افراد زیادی در TikTok هستند که آن را دوست دارند. ترامپ در CNBC گفت: بچه‌های جوان زیادی در TikTok هستند که بدون آن دیوانه می‌شوند. «کاربران زیادی وجود دارد. با TikTok خوبی ها و بدی های زیادی وجود دارد. اما چیزی که من دوست ندارم این است که بدون TikTok می‌توان فیس‌بوک را بزرگ‌تر کرد و من فیس‌بوک را در کنار بسیاری از رسانه‌ها دشمن مردم می‌دانم.»




Source link

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست