بدون دیدگاه

۲۰ حقیقت شگفت انگیز درباره بروس لی برای اثبات اینکه او یک رزمی کار بزرگ است

 

فیلم های بروسلی، کلیپ‌های شگفت‌انگیز او در سرتاسر اینترنت و وقایع جالب زندگی او، همیشه در صف پربازدید‌ترین مدیاهایی قرار دارند که هنوز که هنوزه، بعد از این همه سال، برای ما تازگی دارند. نکته جالب این است که ما هر چیزی که درباره او می‌بینیم و می‌خوانیم، این شخصیت بزرگ، بیشتر و بیشتر برای ما دوست‌داشتنی‌تر می‌شود.

بروس ‌لی در طول زندگی خود، فیلم‌های جاودانه‌ای به جا گذاشت، درس‌های آموزنده‌ای که می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی‌مان بگذارد در تاریخ ثبت کرد و به طور کل، تبدیل به شخصیتی شد که توانست برای خیلی‌ها یک قهرمان واقعی باشد. بروسلی در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ مصادف با ۶ آذر ماه ۱۳۱۹ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و تا ۱۸ سالگی در هنگ کنگ بزرگ شد.

اما تا حالا از خود پرسیده‌اید که چقدر از زندگی بروس‌لی با خبر هستید؟ ما در اینجا به برخی از حقایق بسیار جالب و البته عجیب بروس‌لی می‌پردازیم تا بیش از پیش با این چهره جاودانه آشنا شویم.

  • بسیاری از کاراکترهایی که در فیلم‌های بروس ‌لی انگلیسی صحبت‌ می‌کردند، توسط خود بروس ‌لی صداپیشگی می‌شد. تمامی کسانی که در فیلم‌های راه اژدها «Way of the Dragon» و فیلم اژدها وارد می‌شود «Enter the Dragon» انگلیسی صحبت می‌کردند، توسط خود بروس‌لی صداپیشگی شده است. البته در فیلم راه اژدها، که اولین حضور چاک نوریس معروف در سینماست، نوریس تنها شخصی است که صدای خودش را در فیلم دارد.
  • بروس لی از حضور در بسیاری از کلاس‌های کونگ فو ممانعت کرد. این شانس ما بود که با ممانعت از این کلاس‌ها، مسیر او به رشته وینگ چون ختم شد و تحت نظر ییب من افسانه‌ای و ویلیام چیونگ آموزش دید. نکته جالب‌تر این که بروس لی برای یادگیری درس دروغ می‌گفت! بروس لی برای این که بتواند در کلاس‌های استاد وینگ چون کاملا تنها باشد، دم در کلاس می‌نشست و به افرادی که برای حضور در کلاس می‌آمدند اعلام می‌کرد کلاس تعطیل است و آن‌ها را به سمت ایستگاه اتوبوس هدایت می‌کرد. سپس برمی‌گشت و به تنهایی در کلاس‌های وینگ چون شرکت می‌کرد. البته روزی استادش این موضوع را متوجه شد و به دردسر بدی افتاد.
  • ظاهرا بروس لی در رانندگی افتضاح بود! خیلی از دوستان آمریکایی بروس لی در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که او بر خلاف تمامی توانایی‌هایش، هرگز یک راننده خوب و با استعداد نبوده است. یکی از دلایل این موضوضع این بود که بروس لی دید ضعیفی داشت. چشمان بروس لی نزدیک بین بود. جالب است بدانید یکی از دلایلی که او رشته وینگ چون را انتخاب کرد، این بود که این ورزش رزمی بیشتر از این که به دید بصری وابسته باشد، بیشتر بر اساس حرکات نزدیک و ضربه زدن بود. با توجه به مشکل بینایی بروس لی، او جزو اولین افرادی بود که از لنز‌ برای بهبود بینایی خود استفاده کرد. هرچند این لنزها در آن زمان به شدت اذیت کننده بودند و بنابراین بروس لی از همان عینک‌های ته استکانی خود استفاده می‌کرد! این موضوع باعث ایجاد یک حقیقت جالب دیگر از زندگی او شد که در ادامه می‌‌خوانیم. جالب است بدانید که بروس لی معمولا عینک‌ قدیمی ته استکانی خود را روی چشم‌هایش می‌گذاشت تا همیشه یادش باشد که از کجا آمده است. بروس لی در دوران کودکی، بسیار فقیر بود و او و خانواده‌اش تلاش زیادی برای ادامه زندگی می‌کردند. این عینک‌های ته استکانی، یاد آور دوران سختی بود که بروس لی پشت سر گذاشت. یکی از نکات جالب مشکل بینایی بروسلی این است که در سال ۱۹۶۳، او به بهانه مشکل بینایی خود، توانست از حضور در جنگ ویتنام طفره برود . همچنین گزارش شده که بروس لی هنگامی که تنها یک کودک کوچک بود، با بیماری صرع دست و پنجه نرم می‌کرد.
  • بروس لی در سال چینی اژدها، در روز اژدها و در ساعت اژدها به دنیا آمده است. ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ روز تولد یک اژدهای واقعی بود. البته خانواده لی، بروس را ققنوس کوچک صدا می‌زدند. بروس لی در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و هنگامی که پرستارش او را در دست گرفت، نام او را بروس خواند. اما خانواده‌اش او را همیشه ققنونس کوچک «Little Phoenix» صدا می‌زدند. جالب است بدانید بروس ‌لی یک رگ آلمانی داشت! پدربزرگ بروس‌ لی یک فرد آلمانی بود. با این شرایط، بروس‌ لی یک شخص صد در صد چینی نبود.
  • یک بار به طور مخفیانه از بروس لی فیلمبرداری شد. در یکی از فیلم‌ها به نام Fist of Unicorn، بروس لی به دوست خود قول داد تا در طراحی رقص این فیلم به او کمک کند. اما تهیه کننده این فیلم به طور مخفیانه از بروس‌ لی فیلم گرفت تا بتواند به وسیله نام او، بلیط‌های بیشتری را به فروش برساند.
مطب پیشنهادی :
یکتا ناصر مدل آرایشی شد + عکس

بروسلی

  • بروس لی آرزو داشت روزی با محمد علی کلی مبارزه کند. بروس لی همیشه محمد علی را یک مبارزه برتر و ارشد می‌دانست و سرعت و تکنیک او را تحسین می‌کرد. بروس لی بارها و بارها به تماشای مبارزات محمد علی کلی می‌پرداخت تا سبک، حرکات و رقص پای او را یاد بگیرد و با او به مبارزه بپردازد. اما متاسفانه هرگز چنین موقعیتی پیش نیامد. یکی از تمرین‌های بروسلی، تمرین روزانه پنج هزار مشت بود. بروس لی برای تبدیل شدن به استاد هنر رزمی که برای آن تلاش می‌کرد، روزی پنج هزار مشت تمرین می‌کرد. به همین دلیل است که مشت‌های او به شدت قوی و پر قدرت بودند. بروس لی به قدری قوی شده بود که عادت داشت قوطی‌های نوشابه را با انگشتش سوراخ کند. در زمان قدیم که قوطی‌ها از آلمینیوم نرم ساخته نمی‌شدند، بروس لی آن‌ها را به قدرت انگشتانش سوراخ می کرد. شما یک نمونه از این کارش را می‌توانید در فیلم Big Boss مشاهده کنید.
  • بروس لی در هنگام تمرین، عادت به گوش دادن موسیقی سریال Mission: Impossible داشت. به گفته او، هنگام تمرین هنرهای رزمی، گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود تا ریتم مبارزه غیر قابل پیش‌بینی‌تر باشد. برای این کار بروس لی از تم اصلی سریال Mission Impossible استفاده می‌کرد. همچنین بروس لی با این که هرگز روی سبک کاراته مطالعه‌ای نداشت، اما قادر بود تمامی حرکات سبک این هنر رزمی را با دقت بی‌نظیری اجرا کند. بروس لی شخصی است که تنها با نگاه کردن حرکات و سبک یک ورزش، می‌توانست به راحتی و با دقت عالی آن‌ها را اجرا کند.
  • بروس‌ لی به طرز وحشتناکی سریع بود. هرچند که این مورد یک راز یا یک حقیقت ناگفته از بروس لی نیست. اما جالب است بدانید که بروس لی عادت داشت برای به نمایش گذاشتن سرعتش، یک سکه را در دست شخصی بگذارد. سپس قبل از اینکه آن شخص دستش را مشت کند و سکه را نگه دارد، بروس لی به سرعت آن سکه را می‌گرفت؛ حتی سریع‌تر از مشت کردن یک دست! اون آن قدر سریع بود که عوامل فیلم برای اینکه بتوانند حرکات او را بهتر در فیلم‌ها به نمایش بگذارند، مجبور بودند سرعت بخش‌هایی را که بروس‌ لی در آن‌ها حضور داشت، کاهش دهند.
  • بروس لی یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام بسیاری از کاراکترهای بازی‌های ویدیویی است. لیو کانگ در بازی Mortal Kombat، Law در بازی Tekken و Fei Long در بازی Street Fighter، همگی سمبلی از بزرگی بروس لی هستند.

بروسلی

  • بروس لی در بسیاری از رقابت‌ها، دلاوری خود را ثابت کرد. در طی مسابقات قهرمانی هنگ کنگ، بروسلی توانست تمامی حریف‌های خود را ناک اوت کند که از جمله آن‌ها می‌توان به Gary Elms، بوکسر بریتانیایی اشاره کرد. بروس لی همچنین توانست مبارزی حرفه‌ای به نام چونگ را که در سبک چوی لی فوت «Choy Li Fut» کار می‌کرد ناک اوت کند. حتی بروس لی یک بار نفر اول در مراسم رقص شد. باور کنید یا نه، زمانی که بروس لی مقطع دبیرستان را پشت سر می‌گذاشت، برنده رقص سبک Cha Cha شد.
  • به عنوان یک نوجوان، بروس لی در هنگ کنگ یک ستاره سینمایی بود! او تا سن ۱۸ سالگی در ۲۰ فیلم ایفای نقش کرده بود. او همچنین نوینسده فیلمی به نام The Silent Flute بود که هرگز در قید حیاتش ساخته نشد. این فیلم بعدها توسط دیوید کارادین در سال ۱۹۷۸ ساخته شد و Circle of Iron نام داشت.
  • بروس لی به طور شخصی به برخی از بازیگران تمرین داده است. افرادی نظیر استیو مک کویین، جیمز کابورن، جورج لیزنبای، کریم عبدالجبار، جو لوییس، رومن پولانسکی، مایک استون و از همه مهم‌تر، چاک نوریس شکست ناپذیر! استیو مک کویین، کابورن و چاک نوریس همگی حاملان تابوت بروس لی در مراسم خاک‌ سپاری‌اش بودند. جسد واقعی بروس لی در فیلم «بازی مرگ» حضور داشت. صحنه‌هایی از کلیپ تشییع جنازه‌ی او در فیلم استفاده شده بود
  • بروس لی آن قدر شناخته شده و محبوب بود که مقلدان بسیار زیادی داشت، آن قدر زیاد که ژانری به نام Brucespolitation خلق شد. صدها مدل از این ژانر فیلم‌ها ساخته شد و بسیاری از فیلم‌سازان سعی کردند به نوعی، با بازیگران مختلف، شخصی مانند بروس لی را در فیلم‌های خود بگنجانند که هرگز موفق نشدند.
  • بروس لی یک هنرمند خوب بود. در اصل او عاشق نقاشی کردن بود. نه تنها نقاشی، بلکه بروس لی تعداد زیادی شعر نوشته است و می‌توان برخی از آن‌ها را در کتابش به نام Tao of Jeet Kune Do خواند. به قول دوستانش، او عاشق هنر شعرسرایی بود و همیشه در حال نوشتن شعر بود. بروس لی کتابخانه‌ای وسیع با بیش از ۲۰۰۰ کتاب در اختیار داشت. بروس لی در وقت آزاد خود به طور مداوم مطالعه می‌کرد. او همیشه به دنبال دانش بود و به سرعت کتاب‌ها را می‌خواند. جالب است بدانید که او قادر بود به طور هم‌زمان، تلویزیون تماشا کند، کتاب بخواند و دمبل بزند! در مجله تایم، بروس لی به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار قرن بیستم شناخته شد. حتی با گذشت چندین دهه از مرگ او، بروس لی همچنان شخصیتی محبوب و تاثیرگذار به شمار می‌رود که مانندش پیدا نمی‌شود.
  • بروس لی با خیلی از دیگر افرادی که در هنرهای رزمی مختلف فعالیت داشتند همکاری می‌کرد که آن‌‌ها نیز تبدیل به ستاره‌هایی جاودانه شدند. از جمله آن‌ها می‌توان به جکی چان، یوئن بیائو و سامو هانگ اشاره کرد که هر سه آن‌ها در فیلم اژدها وارد می‌شود حضور داشتند. البته چاک نوریس را فراموش نکنید. جالب است بدانید که جکی چان از بروس لی کتک خورده است! در یکی از صحنه‌های فیلم «اژدها وارد می‌شود» بروسلی موهای جکی چان را می‌گیرد و به گردنش ضربه‌ای وارد می‌زند. جکی‌چان، البته قبل از اینکه تبدیل به جکی چان افسانه‌ای شود، در فیلم‌های دیگر بروس لی مانند Fist of Fury شیرین کاری کرده است. جالب این است که جکی چان همیشه از این اتفاق خوشحال بود، چرا که بروس لی یکی مورد تحسین شده‌ترین اشخاص زندگی‌اش محسوب می‌شود. البته در دهه شصت، بروس لی برای هر یک ساعت درس خصوصی هنرهای رزمی، ۲۷۵ دلار می‌گرفت. با توجه به نرخ این سال‌ها، این مبلغ چیزی حدود ۱۸۰۰ دلار برآورد می‌شود.
مطب پیشنهادی :
بیوگرافی هادی حجازی فر و همسرش + عکس

بروسلی

  • بعد از معروف شدن بروس لی، او همیشه به چالش و مبارزه دعوت می‌شد. بروس لی به عنوان مردی شکست ناپذیر و قدرتمند شناخته می‌شد و به همین دلیل، بسیاری از مبارزین دنیا برای اثبات خود، بروس لی را به مبارزه دعوت می‌کردند. اما خب همانطور که حدس می‌زنید، بروس‌ لی حتی یک بار هم در این مبارزات شکست نخورد و تک تک افرادی که سعی داشتند خود را ثابت کنند سر جای خود نشاند! به همین دلیل بروسلی همیشه یک اسلحه حمل می‌کرد، یک مگنوم 367. هنگامی که هر آدمی، در هر خیابان و کوچه پس‌کوچه‌ای سعی داشته باشد تا خودش را جلوی قوی‌ترین مرد دنیا ثابت کند، هر انسانی امنیت خود را در خطر می‌بیند، حتی قوی‌ترین مرد دنیا. بنابراین بروس لی همیشه یک اسلحه با خود حمل می‌کرد.
  • در سن نوجوانی، بروس لی رهبر گروهی به نام The Tiger of Juction Street بود. نکته بسیار جالب این است که او لحظه‌ای با خود فکر کرد که اگر دار و دسته‌‌اش در هنگام نیاز دور و اطرافش نباشند تا از او مراقبت کنند چه می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که بروس لی مشهور، مشتاق یادگیری هنرهای رزمی شد. زندگی بروس لی درست همانند فیلم‌هایش بود. بروس لی در سن جوانی با پسر رییس خلافکاران Traid در هنگ کنگ مبارزه کرد و بلای بدی هم سر او آورد. عکس‌العمل پدر بروس لی چه بود؟ او به سرعت بروس را به آمریکا فرستاد! بروس لی پدر خود را به عنوان اولین معرف و آموزنده هنرهای رزمی معرفی می‌کند. هنگامی که بروس لی در حال رشد بود، پدرش مقداری از سبک تای چی «Tai Chi» را به او آموزش داد.
  • قرار بود یک نسخه بازسازی از فیلم اژدها وارد می‌شود برای آمریکا ساخته شود. بروس لی فیلم اژدها وارد می شود را به طور اختصاصی برای مردم چین ساخته بود (که البته کل دنیا از آن لذت بردند) اما او در نظر داشت تا این فیلم را برای انگلیسی زبان‌ها نیز بسازد. هنوز صحنه‌های مختلفی از حضور بروس لی در فیلم‌های مختلف وجود دارد که خیل عظیمی از مردم آن‌ها را ندیده‌اند. به طور مثال ۲۰ دقیقه از فیلم Way of the Dragon حذف شده و کسی به طور کامل آن‌ها را ندیده است. همچنین شبکه بی بی سی مصاحبه‌ای با بروس لی از فیلم Enter the Dragon داشته است.
  • مرگ بروس لی هنوز یک معمای بزرگ است. تعداد بی‌شماری از تئوری‌های مختلف در مورد مرگ بروس لی به وسیله مواد مخدر ارایه شده است. بروس ماری جوآنا می‌جوید! این مورد یکی از مباحث جنجالی در مورد مرگ بروسلی بود چرا که خیلی‌ها اعتقاد داشتند بروس لی به خاطر جویدن این مواد به کام مرگ رفت. جالب است بدانید که بروس لی خودش اعتراف کرده بود که بیش از ۱۰ سال است که این کار را انجام می‌دهد اما تنها مدتی قبل از مرگش، تامین کننده این مواد را عوض کرده بود. برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند او به دست گروه مجرمی به نام Traid کشته شده است و حتی برخی اعتقاد داشتند که ریموند چو، فیلم‌ساز چینی، خواستار مرگ او بود. برای مدت طولانی، در بین طرفداران، دوستان و خانواده، مرگ بروس لی یک راز بزرگ باقی مانده است. البته بعد‌ها اعلام شد که بروس لی به خاطر یک واکنش آلرژی‌زا از دنیا رفت. در نهایت بروس لی نقل و قولی داشته که ممکن است برای شما جالب باشد. بروس لی در مورد مرگ گفت: «اگر قرار باشد من فردا بمیرم، من هیچ پشیمایی ندارم. من هر چیزی که در طول حیاتم می‌خواستم انجام دادم. شما نمی‌توانید چیزی بیشتر از این زندگی بخواهید. این افسانه جاودان، در سن ۳۲ سالگی درگذشت.»
مطب پیشنهادی :
خبر شوکه کننده بازیگر زن ایرانی از ابتلا به بیماری سرطان!

بروسلی

  • بروس لی قادر به شنا کردن نبود. برادر بروس لی یعنی رابرت و خاهرش فِبه، این راز جالب بروس را برملا کردند. بروس لی از آب بدش می‌آمد و قادر نبود شنا کند. اما بروسلی در عوض قادر بود تنها با دو انگشت حرکت شنا را انجام دهد! او قادر بود با انگشت اشاره و انگشت شست خود ۵۰ بار شنا برود! او به قدری قوی شده بود که می‌توانست تخته‌های چوبی به ضخامت ۱۵ سانتی‌متر را به راحتی بشکند. اما چون چوب از خود عکس‌العملی نشان نمی‌داد، بنابراین او کتک زدن انسان‌ها را ترجیح می‌داد. همچنین بروس لی با یک ضربه پای خود توانست یک کیسه بوکس را نابود کند! همچنین بروس لی ورزش جودو و کشتی را از افسانه جودوکار جهان، ایوان ژن لیبل یاد گرفت. آن‌ها رابطه بسیار صمیمانه‌ای داشتند و گاهی با هم شوخی‌های عجیب می‌کردند. گاهی ژن بروس‌لی را به راحتی روی شانه‌های خود می‌انداخت و او را می‌چرخاند.

فیلم‌هایی که بروس لی در آن‌ها ایفای نقش کرده است:

  • Marlowe (مارلو در سال ۱۹۶۹)
  • The Big Boss (رئیس بزرگ در سال ۱۹۷۱)
  • Fist of Fury (خشم اژدها ۱۹۷۲)
  • Way of the Dragon (راه اژدها در سال ۱۹۷۲)
  • Enter the Dragon (اژدها وارد می‌شود در سال ۱۹۷۳)
  • Game of Death (بازی مرگ که به دلیل فوت بروس لی از بدل او در ادامه ساخت فیلم استفاده شد)

سریال‌های تلویزیونی:

  • The Green Hornet (زنبور سبز در سال ۱۹۶۷ – ۱۹۶۸)
  • Batman (بتمن در سال ۱۹۶۷ – ۱۹۶۸)
  • Ironside (آیرونساید در سال ۱۹۶۷)
  • Blondie (مو طلایی در سال ۱۹۶۹)
  • Here Come the Brides (عروس می‌آید در سال ۱۹۶۹)
  • Enjoy Yourself Tonight (امشب از خودت لذت ببر در سال ۱۹۷۰)
  • Longstreet (خیابان طولانی در سال ۱۹۷۱)

 

 

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست