بیماری شایع پوستی دراماتیت سبورئیک

بیماری شایع پوستی دراماتیت سبورئیک

اگزما سبوره یک نوع بیماری پوستی است که با التهاب پوست سر یاصورت به صورت به شکل پوسته یافلس که در سطح پوست پخش می شوند ، خود را نشان می دهد .یکی ازتجربیات شایع ،خارش زیاد مناطق تحت تاثیر بیماری است که خود باعث التهاب ودر نتیجه قرمزشدن آن منطقه می شود . اگر چه لغت اگزما سبوره گاهی در مواردی که شوره سر دیده می شود بخاطر شباهت در طبیعت این دواختلال پوستی بکار می رود .اما از نظر اصطلاحات پزشکی متمایز هستند فردی که از اگزمای سبوره رنج می برد پوست بسیار چرب دارد که از پوسته ای فلسی شکل پوشیده شده است وقرمزی درمنطقه تحت تاثیر بیماری دیده می شود اما فردی که فقط شوره دارد پوسته هادر اطراف پوست سربدون قرمزی آن منطقه دیده می شوند .علاوه بر این همانطور که قبلا اشاره شد مشکل شوره تنها در پوست سر دیده می شود اما اگزما سبوره در هرمنطقه ای از پوست می تواند دیده شود بنابراین می تواند انواع مختلفی برحسب منطقه درگیری ایجاد گردند .

بیماری شایع پوستی دراماتیت سبورئیک

علل اگزما سبوره :
علت دقیق اگزمای سبوره هنوز برای پزشکان نامشخص است .اما علل شایع به تعدادی از عوامل که ذکر خواهد شد نسبت داده شده است:

– قارچی بنام مالسیزما گلو بوسا (malssezia globosa)بعنوان عامل بیماریزا اگزما سبوره در پوست سر در نظر گرفته شده است حضور این قارچ دلیل التهاب می باشد که برروی پوست تولید مواد سمی می کند وباعث تحریک پذیری پوست می شود این قارچ در اثر تغذیه از اسید چرب اشباع وتری گلیسرید رشد میکند .اگزما سبوره غالبا تحت تاثیر استرس ودرارتباط عواملی مانند سطح بهداشتی پایین که در اثر بیماری خستگی ایجاد می شود ، بروز می کند .مردان وزنان از شوره ومشکل قرمزی بویژه تحت تاثیر استرس روانی کمبود خواب رنج می برند ودر مرحله بعد منجربه اگزما سبوره می شود .

مطب پیشنهادی :
عوارض وحشتناک لوازم آرایش 24 ساعته

– افرادیکه به اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون ومشکلات ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستند بیشتر درگیر اختلالات پوستی می شوند همچنین بیماران قلبی وافرادی که تست ایدز(HIV)آنها مثبت بوده است می توانند به اگزماسبوره مبتلا شوند .

-خشک شدن پوست در زمستان بروز بیماری را بیشتر میکند ،این دلیلی است برای اینکه ساکنان مناطق سردسیر بیشتر شوره ومشکلات مرتبط به اگزما سبوره را تجربه می کنند .

اگزما سبوره در پوست سر :
شایع ترین علامت اگزما سبوره بروز شوره برروری پوست بصورت پوسته وفلسی شکل می باشد. پوسته ها معمولا خاکستری ،سفید یا زرد هستند رنگ پوسته ها به نوع پوست ومرحله بیماری دارد که شخص را مبتلا کرده است پوسته غالبا در مناطق دیگر بدن که فولیکولهای مو وجود دارند ومی توانند ملتهب شوند ،دیده می شود .

نوزادان زیر 3 ماه نیزمی توانند اگزما سبوره نوزادان مبتلا شوند .که با بروز پوسته ای زرد رنگ سخت در اطراف خط رویش مو برروی پوست سر که بعنوان کلاه گهواره شناخته می شود ، مشخص می گردد .بطور طبیعی این حالت در قسمت جلوی سر تا سن 8تا12 ماهگی باقی می ماند .

اگزمای سبوره روی صورت وبدن :
در موارد اگزمای سبوره شدید ، پوسته های ضخیم وچرب زردرنگ روی ابروها یا نزدیک به خط رویش مژه ها ، درکانال گوش یا قسمت جلوپیشانی ،برروی قسمت وسط سینه ودر ناحیه فوقانی کمردیده می شوند .پوسته ها همچنین می تواند در هرمنقطه ای از سطح پوست ، پشت گوشها وسایر چینهای پوستی ظاهرشوند .این پوسته ها معمولا با قرمزی خفیف ،ریزش مو وضایعات پوستی ،خارش، زخم ودردی که می تواند منجر به احساس ناراحتهاکلی گردد همراه هستند.

مطب پیشنهادی :
عوارض میکروبلیدینگ چیست و راه حل جایگزین آن چه می باشد؟

این شرایط می تواند بدتر شود ویک آسیب دایمی به فولیکهای مو برساند. اگر بیماری زیر نظر یک پزشک درمان نگردد .اگزماسبوره همچنین میتواند بصورت پسوریازیس اگزماسبوره وجوشهای اگزما سبوره بروز کند .اگر برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند همه این موارد میتواند منجر به از دست دادن موها بصورت دائمی شود .

منبع:سایت دکتر مریم ملکی

 در قسمت نظرات میتونید تجربیاتتون رو در مورد درمان و یا کنترل دراماتیت سبورئیک به اشتراک بذارین که دوستان استفاده کنن و تجراب همدیگه بهره مند بشیم

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست