بدون دیدگاه

مرز خسروی مسیر امن تردد گردشگران عراقی به ایران

مرز خسروی مسیر امن تردد گردشگران عراقی به ایران

مرز خسروی مسیر امن تردد گردشگران عراقی به ایران

مرز خسروی مسیر امن تردد گردشگران عراقی به ایران
قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه، به عنوان امن ترین، راحت ترین و اصلی ترین مسیر سفر مسافران و گردشگران عراقی است که این روزها برای زیارت مشهد مقدس وارد کشورمان می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین با قدمت بسیار طولانی در گذشته جزیی از راه ابریشم بوده به طوری که مرز خسروی – منذریه مسیر اصلی جاده به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی این روزها اگرچه در انتظار بازگشایی مجدد و رخدادی مهم برای حضور دوباره زائران ایرانی است که از کشورمان عازم عتبات عالیات شوند اما روزانه پذیرای شمار زیادی از زائران عراقی است که وارد ایران می شوند، از این رو معبر و مسیری مناسب و مطلوب برای گردشگران همسایه غربی است.

مرز رسمی خسروی در قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

پس از فروپاشی رژیم بعث و همچنین نابودی داعش در کشور عراق، شمار مسافرانی که از مرز خسروی روانه کشورمان می شوند بسیار زیاد است به گونه ای که این مرز بین المللی هم اکنون کانون گردشگران عراقی برای ورود به ایران است.

هتل‌ها و اماکن اقامتی مناسب و مطلوب، بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه با سرسراهای ورود و خروج مجزا، راه دسترسی مناسب و مسیر آسفالته همگی از امکاناتی است که باعث شده تا مرز خسروی این روزها به گذرگاه اصلی مورد انتخاب مسافران بخصوص عراقی‌ها برای ورود به ایران تبدیل شود.

امکاناتی که در مرز خسروی هست به اذعان تمامی مسئولان کشورمان قابل قیاس با هیچ مرز دیگری نیست و به طور یقین می توان گفت خسروی همواره در بحث تجهیزات و امکانات پیشرو در بین استان های هم مرز با عراق بوده است.

مطب پیشنهادی :
معاون فرهنگی شهردار مشهد: ک ن لق خبرنگاران!

وجود ۱۴ هتل و مهمانپذیر در قصرشیرین

فرماندار قصرشیرین گفت: وجود مکان‌های اقامتی شامل ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت در قصرشیرین، دلیل انتخاب مرز خسروی از سوی مسافران برای سفر به عراق است.

مرادعلی تاتار به ایرنا افزود: وجود بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که سال ۸۱ با ۷.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب در مرز و دیگر قابلیت ها همچون راه دسترسی مناسب باعث شده که روزانه پذیرای شمار زیادی از مسافران عراقی و زوار انفرادی ایرانی و به بیانی دیگر کانونی برای گردشگری مذهبی باشیم.

با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه و با ابلاغ نامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در ۲۸ اسفند ۹۳ به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی و آماده تردد کاروانی زائران عتبات عالیات است.

با همت مسئولان و تلاش اعضای کمیته ستاد اربعین، زیرساخت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران حسینی در مرز رسمی خسروی فراهم شده است.

ورود هشت هزار و ۶ا۶ مسافر ایرانی و عراقی از مرز خسروی در سال جاری

فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع هشت هزار و ۶۱۶ تن از مسافران ایرانی و عراقی از مرز رسمی خسروی به داخل کشورمان و عراق تردد کرده‌اند.

تاتار افزود: از مجموع ترددهای صورت گرفته، ۵۴۸ تن ایرانی و هشت هزار و ۶۸ تن عراقی بوده اند.

وی اظهار داشت: همچنین پارسال ۳۴ هزار و ۷۵ مسافر و زائر عراقی به صورت انفرادی از مرز رسمی خسروی تردد کرده اند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۷۰۹ تن وارد کشور شدند و ۱۷ هزار و ۳۶۶ مسافر نیز از طریق این مرز رسمی به عراق عزیمت کرده اند.

مطب پیشنهادی :
رامبد جوان و شکافی که هر روز بیشتر می‌شود

امکانات مطلوب و آمادگی پذیرش زائران ایرانی در مرز خسروی

به گفته نماینده عالی دولت در قصرشیرین، اقدام های بسیار خوبی برای تقویت زیرساخت ها در مرز رسمی خسروی صورت گرفته که اکنون این مرز علاوه بر حضور زائران عراقی آمادگی کامل برای تردد کاروان های زائر ایرانی را نیز داشته باشد.

تاتار افزود: هم اکنون مرز خسروی دارای ۲۹ گیت گذرنامه با ۵۸ کاربر است که زمینه تردد ۵۸ مسافر و زائر را ظرف مدت یک دقیقه دارد.

وی از دیگر اقدام های انجام شده در مرز خسروی را احداث گیت های گذرنامه های جدید، احداث فیبرنوری، تجهیز سرسراهای ورود و خروج زائر، ایجاد سرویس های بهداشتی، ایجاد دستگاه برج نوری، نوسازی دوربین های داخل سالن های ورود و خروج و محوطه پایانه نام برد.

تاتار گفت: اکنون روزانه به طور میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن از مسافران و زائران عراقی از مرز خسروی وارد کشورمان می شوند که البته خواست قلبی مردم مرزنشین قصرشیرین نیز بازگشایی مرز خسروی به روی کاروان زائران ایرانی عتبات عالیات است و تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری نیز از سوی مقامات کشورمان در این راستا انجام شده است.

وی بیان کرد: مسافت کوتاه مرز خسروی با شهرهای زیارتی عراق و پایتخت این کشور، مسیر مناسب، وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب در قصرشیرین باعث شده که مسافران مرز خسروی را برای ورود به کشورمان انتخاب کنند.

بازگشایی مرز خسروی برای تردد کاروان های ایرانی در انتظار نامه نخست وزیر عراق

رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: بازگشایی مرز خسروی در انتظار نامه کتبی نخست‌وزیری عراق به سفارت جمهوری اسلامی ایران است.

مطب پیشنهادی :
دو تصویر عجیب از مسافر و راننده خبرساز اسنپ

حامد دارابی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون تمام زیرساخت‌ها در مرز خسروی آماده تردد زائران است و در رابطه با بازگشایی همه رایزنی ها و موافقت ها صورت گرفته و برای تامین امنیت زائران ایرانی نیز فرمانده عملیات بغداد و فرمانده استان دیاله نیز اعلام آمادگی کرده اند و تنها منتظر اعلام کتبی نخست وزیر عراق به سفارت کشورمان هستیم.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

ایرنا

مرز خسروی مسیر امن تردد گردشگران عراقی به ایران

محتوای پیشنهادی
Tags: ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست