1 دیدگاه

آنچه باید در مورد جو بدانید

خواص جو

آنچه باید در مورد جو بدانید

خواص جو
خواص جو

جو یکی از غذاهای ابتدایی بشر بوده است و از همان ابتدا انسان و حیوانات از آن تغذیه میکرده اند،جو برای درمان بسیاری از بیماری ها بکار میرود ،جو بر خلاف گندم دارای کیزین نیست لذا کمتر خون را ترشح میکند،و در سبوس آن ماده ضد کلسیم وجود ندارد.

همچنین جو دارای ویتامین های آ و ث میباشد و برای افردای که بنیه ضعیف دارند مفید است.برای درمان ورم لوزه و آنژین،درمان نرمی استخوان،آشکار کردن بیماری سوزاک،درمان کم خونی و درمان بحران های کبدی مفید است.

خواص جوانه جو
جوشانده جوانه جو دارای این خاصیت است که مانع عفونت معده میشود و از رشد میکروبهای حصبه،اسهال،و وبا جلوگیری میکند و سایر میکروبهای موذی معده را میکشداز همه مهمتر اینکه در جو سبز شده انسولین گیاهی به مقدار زیاد وجود دارد.

خوردن ماءالشعیر جو معده و روده ها را پاک و ضد عفونی کرده و از پیری زود رس پیشگیری میکند.

از ابتلا به مرض قند جلو گیری کرده و این بیماری را معالجه میکند

۱۰ خاصیت جو

1- مصرف جو روده و دستگاه گوارش را سالم نگه ‏می‌دارد


‎جو سرشار از فیبر است و ‏می‌تواند بدن شما را از سموم پاکسازی کند. این ماده منبع غنی از فیبر است و می‌تواند به عنوان ‏منبع سوختی برای باکتری‌های خوب موجود در روده عمل کند. این باکتری‌ها به تخمیر شدن ‏محتوای فیبر در بدن کمک می‌کند.

در نتیجه اسید بوتیریک تشکیل می‌شود که سوخت اصلی و ‏اولیه برای سلول‌های روده است.

جو همچنین برای سالم نگه داشتن سلامت روده بسیار موثر ‏است. با وجود سلامت کلی روده، جو به کاهش زمان اجابت مزاج کمک خواهد کرد و همین امر ‏شکم شما را تمیز می‌کند. این ماده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بواسیر را کاهش ‏دهد‎.

مطب پیشنهادی :
آنچه باید درمورد فواید گندم بدانید

‎2- از بروز سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند‎

جو می‌تواند به خانم‌ها در پیشگیری از توسعه سنگ کیسه ‏صفرا کمک فراوانی بکند. از آنجایی که این ماده سرشار از فیبر نامحلول است می‌تواند به کاهش ‏ترشح اسید صفراوی کمک کند و همین امر موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح ‏تری گلیسیرید خواهد شد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهدزنانی که از جو و محتوای فیبری آن ‏بهره مند شده اند ۱۷ درصد نسبت به سایر افراد خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرای کمتری ‏دارند‎.

‎3- از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند‎

فسفر‎ ‎و مس موجود در جو می‌تواند سلامت کلی استخوان‌ها را ‏تضمین نماید. محتوای فسفر در جو در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها موثر خواهد بود. ‏اگر به بیماری‎ ‎پوکی استخوان‎ ‎مبتلا هستید، این ماده می‌تواند به عنوان یک درمان ‏طبیعی محسوب شود.

آب جو نیز ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. ‎کلسیم‎ ‎یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان‌هاست‎. منگنز‎ ‎موجود در آن به همراه ویتامین‎B ‎ کار می‌کند و می‌تواند ‏سلامت روده را تضمین نماید. بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان‌ها به منگنز نیاز دارد‎.

‎4- از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند

‎ویتامین‎ C ‎موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتغال است. ‏این ویتامین می‌تواند به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشد.آهن ‏موجود در آن می‌تواند حجم خون را بهبود ببخشد و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری نماید.

‏این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک می‌کند و در توسعه سلول‌ها ضروی است. علاوه بر این، جو ‏حاوی مس است که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دخیل است‎.

مطب پیشنهادی :
طرز تهیه دسر پان

‎5- الاستیسیته پوست را نگه می‌دارد

‎جو منبع بسیار خوبی از‎ ‎سلنیم‎ ‎است که همین امر باعث می‌شود در نگهداری کشسانی پوست ‏به بدن کمک کند. همچنین این ماده از آسیب رادیکال‌های آزاد و شل شدن پوست جلوگیری ‏می‌کند.

علاوه بر این، می‌تواند قلب، پانکراس و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند. کمبود ‏سلنیوم می‌تواند به سرطان پوست، روده، پروستات، کبد، شکم و سینه منجر شود‎.

‎6- سطح کلسترول خون را کنترل می‌کند

‎فیبر نامحلولی که در فیبر وجود دارد می‌تواند به کنترل ‏سطح کلسترول خون کمک کند. جو حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است و به خاطر خواص کم ‏کلسترول و کم چربی‌اش توصیه می‌شود‎.

‎7- دیابت را کنترل می‌کند

جو می‌تواند دیابت نوع ۲ را کنترل کند. با اینحال ما ‏می‌توانیم با‎ ‎کاهش وزن‎ ‎و انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی ‏مناسب از بروز دیابت جلوگیری کنیم. بنابراین غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستند باید در رژیم ‏غذایی افراد دیابتی قرار گیرند.

جو نیز به خاطر محتوای فیبر بالایش برای این بیماران عالی است. ‏دانه جو حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است و می‌تواند جذب گلوکز را کندتر کند. ‏مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که مصرف جو در افرادی با مقاومت به انسولین، ‏می‌تواند سطح گلوکز را کاهش دهد‎.

‎8- از بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری ‏می‌کند‎

جو حاوی انواع متعددی از مواد مغذی گیاهی همچون ‏لیگنان است که در بدن به لیگنان پستانداران تبدیل می‌شود. یکی از این لیگنان‌ها آنترولاکتون نام ‏دارد که به پیشگیری از سرطان و سایر سرطان‌های هورمونی و نیز بیماری‌های قلبی کمک ‏می‌کند‎.

مطب پیشنهادی :
ماهیان جنوب کشور و با طعمی بی نظیر و خواص فراوان

‎9- در برابر آترواسکلروز از بدن محافظت می‌کند

‎آترواسکلروز شرایطی است که در آن دیواره‌ شریان‌ها ‏ضخیم‌تر می‌شود. این فرایند معمولا به خاطر رسوب موادی همچون کلسترول رخ می‌دهد. جو ‏سرشار از نیاسین است که از افزایش سطح کلسترول خون جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به ‏بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد.

زنان یائسه ای که فشار خون بالا، کلسترول زیاد یا ‏بیماری‌های قلبی-عروقی دارند بهتر است ۶ بار در هفته جو مصرف کنند‎.

‎10- از بروز آسم جلوگیری می‌کند‎

قبل از اینکه به فکر خرید جو بیفتید، انواع آن را مد نظر ‏داشته باشید. انواع مختلفی جو وجود دارد که دارای ارزش‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستند. جوی ‏کامل( سبوس دار) دارای بیشترین ارزش تغذیه‌ای است و می‌تواند برای افراد بسیار مفید ‏باشد‎.

آنچه باید در مورد جو بدانید

محتوای پیشنهادی
Tags: ,

پست های مشابه

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست