بدون دیدگاه

تمام آنچه که باید درباره نحوه حمل کیف مدرسه دانست/ وزن کیف مدرسه باید 10 درصد وزن دانش آموز باشد

گفت و گو با زهره افشارمند؛ متخصص آسیب شناسی و مشکلات حرکتی

بچه ها بالای 80 درصد دچار آسیب ها و ناهنجاری های جسمانی هستند …

عصر ایران؛ یوسف ناصری- سنگین بودن وزن کیف مدرسه، صدماتی به ستون فقرات دانش آموزان وارد کرده و ناهنجاری های قامتی در بدن آنها ایجاد می کند. در خصوص مشکلات ناشی از کیف مدرسه، به طورکلی دو موضوع متفاوت مطرح است. یک موضوع به سنگین بودن محتویات داخل کیف مدرسه برمی گردد و  دیگری که یک مشکل مهم و آسیب رسان رسان است مربوط به نحوه حمل کیف مدرسه و کوله پشتی می باشد.

عصر ایران که در خصوص ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات متعدد مربوط به آموزش دانش آموزان تلاش می کند در گفت و گو با دکتر زهره افشارمند، به این موضوع پرداخته است که کیف و کوله مدرسه مناسب چه ویژگی هایی دارد و نحوه حمل و جا به جا کردن آن به چه صورت باشد که دانش آموزان دچار آسیب نشوند؟

در خصوص محتویات داخل کیف و کوله مدرسه که موجب سنگینی آن می شود جای بحث زیادی وجود دارد و در مصاحبه های دیگر به این موضوع توجه خواهد شد.

دکتر زهره افشارمند ، دارای مدرک آسیب شناسی و حرکت های اصلاحی و هم چنین عضو هیئت علمی دانشگاه است و کتاب هایی مشترک از جمله «حرکات اصلاحی» و «آسیب شناسی و حرکت های اصلاحی» را تالیف نموده است.
در ادامه گفت و گوی عصر ایران با این متخصص آسیب شناسی و مشکلات حرکتی را می خوانید.

***

*ار دیرباز تا کنون انتقادات مختلفی به نظام آموزشی ما وارد می باشد که یک بخشی از این انتقادها مربوط به سنگین بودن کیف مدرسه دانش آموزان است. از لحاظ سنگینی، کیف مدرسه تا چه حد روی دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد و اگر مقایسه کنیم آسیب های ناشی از کیف سنگین نسبت به آسیب های دیگری که ممکن است دانش آموزان متحمل شوند چگونه است؟

برای پی بردن به میزان آسیب های وارده بر دانش آموزان که ناشی از حمل کیف سنگین مدرسه می باشد، می توان این موضوع را با سایر آسیب های وارده مقایسه نمود.

-یکی از مهمترین و شایع ترین آسیب هایی که کوله های ورزشی و کوله یا کیف های مدرسه ایجاد می کنند انحراف در ستون فقرات است. چرا که اگر برای حمل کیف از یک شانه استفاده شود مجبور می شوند برای کیف سُر نخوردن کیف یک شانه را بالا به سمت بالا کشیده و خودشان را به سمت دیگر کج کنند بنابراین ستون فقراتشان از حالت طبیعی خارج می شود.

بچه ها سال های زیادی در راه مدرسه در رفت و آمد هستند بنابراین حمل یک طرفه ی کیف به طور مکرر سبب انحراف در ستون فقرات آن ها می شود.

 

 

در صورتی که اگر کیف را دو طرفه حمل کنند و این کیف سنگین باشد ، دانش آموزان مجبور می شوند یک مقدار بدن خود را به سمت جلو خم کنند که این امر سبب  می شود تا سرشان به سمت جلو متمایل شود یا پشتشان گرد گشته و بیماری کیفوز ( قوز ستون فقرات به جلو ) به وجود آید.

از شایع ترین آسیب های حمل کیف های سنگین که این روزها وجود دارد گردن دردها و سردردهای ناشی از آن، خستگی های اعضای پشت، انحراف ستون فقرات و همین طور پشت گرد و سر به جلو می باشد.

*دانش آموزان هر روز چند ساعت در کلاس درس می نشینند و معمولا به خاطر نظم کلاس نباید تحرک داشته باشند در صورتی که حمل کیف مدرسه ممکن است حداکثر نیم ساعت باشد. اکنون این سوال پیش می آید که آیا نحوه نشستن نامناسب در کلاس به بدن صدمات بیشتری وارد می کند یا حمل کیف سنگین مدرسه ؟

-ما وضعیت های عادتی غلط بسیاری داریم . حمل کیف، یکی از این موارد غلط است که درصد کمی را به خود اختصاص داده است ، چرا که ممکن است والدین کیف را تا مدرسه حمل کنند و جلوی در مدرسه به بچه بدهند و او به داخل مدرسه برود.

در مدرسه هم دانش آموزان، کیف را روی میز می گذارند و در داخل مدرسه، خیلی حمل کیف ندارند. اما یکی از مهمترین عوامل، همان وضعیت های عادتی غلط است که شامل نشستن و ایستادن می شود از جمله تکیه کردن بر روی یک پا و یا کج نشستن به طوری که برخی عادت دارند به هنگام نوشتن به یک سمت تکیه کنند که در این حالت به یک طرف کج می شوند.

یکی از انتقاداتی که به نظام آموزشی وارد می شود این است که بچه ها اصلا نحوه درست نشستن را آموزش نمی بینند. این آموزش ها را باید در دوره پیش دبستان یاد بگیرند که نحوه درست نشستن و درست ایستادن و درست خوابیدن چگونه است به طوری که خوابیدن های بد هم می تواند آسیب ایجاد کند.

نکته دیگر این است که نحوه مطالعه کردن هم اهمیت دارد زیرا ساعات زیادی را مشغول مطالعه و هم چنین مشق نوشتن هستند. همانطور که می دانید این موضوعات در جایی آموزش داده نمی شود مگر این در دانشگاه در رشته تربیت بدنی تحصیل کنند و آن موقع دو واحد درسی درباره ی حرکت های اصلاحی بخوانند. آن موقع هست که می توانند این موضوعات را یاد بگیرند.

مطب پیشنهادی :
آنهایی که با کوچکترین درد "ایبوپروفن" میخورند حتما بخوانند...

*در کشورهای دیگر این آموزش ها چگونه ارائه می شود؟

– در مدارس اروپا در قالب 90 واحد درسی در پیش دبستان و دبستان به بچه ها آموزش هایی در رابطه با نحوه درست نشستن و وضعیت های صحیح ایستادن، نشستن و خوابیدن داده می شود.

تمام آنچه که باید درباره نحوه حمل کیف مدرسه دانست/وزن کیف مدرسه باید 10 درصد وزن دانش آموز باشد

در حالی که در کشور ما این آموزش ها به بچه ها داده نمی شود. مگر این که پدر و مادری دلش برای بچه اش بسوزد و بگوید صاف بنشیند. گفتن همین صاف بنشین درست است ولی این که چگونه بنشیند و عواقب بد نشستن به چه صورت است باید آموزش داده شود. خصوصا در مقطع پیش دبستان و دبستان این موضوعات باید آموزش داده شود .

امروزه آمارها نشان می دهد که در سطح دبستان و پیش دبستانی بچه ها بالای 80 درصد دچار آسیب ها و ناهنجاری های جسمانی هستند . بنابراین وقتی آموزش داده شود و یک بچه بداند که چگونه باید بنشیند و تاثیر بد نشستن چه هست و چه عواقبی به دنبال دارد، بچه درست می نشیند و مقداری رعایت می کند.

به نظر من، باید به طور اجبار و به خصوص در پیش دبستان و دبستان درسی اضافه شود که که نحوه درست ایستادن آموزش داده شود. حتی این آموزش می تواند در ساعت ورزش باشد. در ساعت ورزش، معلم باید موظف شود سرفصلی داشته باشد که نحوه درست نشستن و ایستادن و خوابیدن و امور روزانه را به بچه ها گوشزد کند و بگوید.

*تحقیقی در شیراز انجام شده و 16 مدرسه را در سراسر شهر شیراز بررسی کرده اند. در این بررسی تعداد 1255 دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته اند. در این تحقیق خواسته اند بدانند وزن کیف، روی مشکلات جسمی دانش آموزان چه تاثیری می گذارد.
نتیجه تحقیق این است که 517 نفر یعنی 41 درصد از آن تعداد دچار مشکلات جسمی شانه درد هستند. به نظرتان چطور است که بقیه دانش آموزان یعنی 59 درصد دیگر به خاطر وزن کیف دچار چنین مشکلی نبوده اند؟

-اولا اینها بچه هستند و تاثیر خودش را در سال های بعد هم خواهد گذاشت. این که چرا آن 59 درصد دچار آسیب نبوده اند و 41 درصد دچار آسیب شده اند می تواند ناشی از وزن کیف باشد.

برای مثال انجمن کایروپراکتیک کانادا که در ارتباط با معاینه ستون فقرات است اعلام کرده است که وزن کیف بچه ها در مقطع دبستان 10 درصد و همین طور در دبیرستان 15 درصد وزن کل بدنشان باشد. .یعنی کیف و محتویات داخل آن در مقطع دبستان حداکثر باید 10 درصد وزن دانش آموز باشد.

در خصوص آن تحقیق انجام شده، ممکن است وزن کیف تعدادی از دانش آموزان بیش تر بوده و یا به علت استفاده نامناسب از کیف بوده است مثل یک طرفه انداختن کیف روی یک شانه یا این که دو طرفه حمل کند ولی سنگین باشد و مجبور شود خم شود و فشار زیادی روی شانه ها وارد شود.

استانداردهای خاصی وجود دارد که مثلا بندهای شانه کوله، باید پهن باشد و فشار را کاهش بدهد. یا لبه پایینی کوله، بالاتر از کمر قرار گرفته باشد. اگر کوله، درازتر باشد روی کمر فشار می آورد. یا از بند دور کمر و جلوی سینه استفاده شود که 50 تا 70 درصد وزن را از شانه و ستون فقرات کم می کند.

*در همان تحقیق شیراز از آن 517 دانش آموز از کل تعداد 1255 دانش آموز شیراز که به خاطر کیف سنگین دچار مشکلات شانه درد بوده اند تعداد 260 نفرشان از کسانی بوده اند که شانه درد داشته و کیف خود را روی یک شانه حمل کرده اند. حمل کیف بین مدرسه و منزل در مجموع ممکن است چندین دقیقه به طور بکشد. این نوع حمل کردن تاثیر جدی در ایجاد آسیب دارد؟

-حمل روی یک شانه، تنها عامل شانه درد نمی تواند باشد. صرفا با حمل روزانه 10 دقیقه یا 15 دقیقه یک کیف روی یک شانه، چنین اتفاقی نمی افتد و خیلی نمی تواند اثرگذار باشد بنابراین عوامل دیگری هستند که می توانند تاثیر بگذارند.

یکی از مشکلات عمده این است که مثلا بچه های عادت دارند روی یک پا تکیه کنند. در صورت تکیه بر روی یک پا تکرار مداوم آن سبب می شود که یک انحراف در ناحیه کمری و ستون فقرات به وجود آید.

ما به صورت کلینیکی کار می کنیم و روزانه شاید 10 تا 15 مراجعه  کننده داریم، بنابراین مشاهده می شود که یکی از مشکلات شایعی که بچه ها دارند همین انحراف طرفی ستوان فقرات است که بچه ها به آن دچار می شوند. این بیماری، بیش تر خودش را در در سن 10 تا 12 سالگی و در سن بلوغ نشان می دهد.

این مشکل امروزه بسیار شایع شده است درحالی که می توان یکی از دلایل آن را بی حرکتی دانست. بازی بچه ها خیلی محدود شده است به طوری که امروزه بچه ها مدت زیادی با لپ تاپ و تبلت کار می کنند. این یکی از مشکلاتی است که بچه های نسل قبل آن را نداشتند. امروزه فقر حرکتی، خیلی شایع شده.

مطب پیشنهادی :
طرز تهیه اسپاگتی میگو و کدو

*وقتی که یک دانش آموز، کوله خودش را با یک شانه حمل می کند مجبور است آن شانه را بالاتر نگه دارد تا کیفش نیافتد. در نتیجه آن شانه را بالا می برد و شانه دیگر پایین می آید بنابراین تقارن شانه ها به هم می ریزد و در نتیجه افتادگی شانه به وجود می آید و به دنبال آن هم انحراف طرفی ستوان فقرات شکل می گیرد.

اگر دانش آموز کیف را جا به جا کند و روی یک شانه نگه ندارد مشکل برطرف می شود؟

– یکی از توصیه ها و پیشنهادهایی که می شود این است که اگر کوله پشتی دارند آن را به صورت دو طرفه حمل کنند و فقط روی یک شانه نباشد و اگر کیف هست و یک طرفه آن را حمل می کند، حتما جا به جا کند تا به یک شانه و کل بدن فشار نیاید.

عموما بچه ها این توصیه ها  را فراموش می کنند. با یک طرف که راحت تر هستند کیف یا کوله پشتی را حمل می کنند. هر چقدر هم به آنها بگوییم تاثیر ندارد. ما بزرگسال ها نیز همین طور هستیم. وقتی که یک کیف دستی را برمی داریم عوض نمی کنیم و به صورت مساوی از هر دو دست استفاده نمی کنیم.

*آکادمی ارتوپدی آمریکا گفته است کیف سنگین باعث دردهای کمری می شود. آیا در کشورهای دیگر هم به طور جدی بر روی این موضوع مطالعه می کنند؟

-خیلی بر روی این قضایا کار شده است، شاید امروزه یک میلیون مقاله درباره استاندارد کیف مدرسه در دنیا وجود داشته و تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده باشد که این نشان دهنده اهمیت این موضوع است و این طور نیست که فقط یک یا دو تحقیق انجام شده باشد و بعد بگویند کار تمام شده است.

همچنان تحقیق در این زمینه ادامه دارد که مثلا بهترین استاندارد را به دست بیاورند ، بهترین وزن کیف ، بهترین جنس کیف چه هست و از چه جنسی استفاده شود. این موضوع آنقدر مهم است که نمی گویند این تحقیقات، تکراری است و دیگر بس است و به کرّات این تحقیقات انجام  می شود.

*این اکادمی اعلام کرده که کیف سنیگن و بزرگ مشکلات متعددی از خستگی تا دردهای کمری را باعث می شود و موجب خمیدگی کمر می شود. آیا در کشورهای توسعه یافته که به این یافته ها رسیده اند واقعا دانش آموزان آنها را دقیقا اجرا می کنند؟

-صد در صد. تحقیقات آن کشورها کاملا کاربردی است. یعنی زمانی که به چیزی برسند قطعا اجباری و کاربدی می شود. از آن نتیجه تحقیق استفاده می کنند.
مسلما وقتی کوله سنگین باشد وزن آن روی کمر می افتد. مگر این که از بندهای کمری استفاده شود مثل کوله های کوهنوردان که جلوی سینه یک بند دارد. این بند، یک مقدار فشار را از روی کمر و شانه برمی دارد و فشار را بین اعضای بدن، تقسیم می کند.

*انجمن کایرو پراکتیک انتاریو کانادا اعلام کرده است که یک دانش آموز نباید بیش از 10 درصد وزن خودش بار حمل کند. به نظر شما چنین معیاری قطعی است و همین توصیه باید رعایت شود؟

-در دبستان 10 درصد است. وقتی دانش آموز به مقطع بالاتر می رود و کتاب ها سنگین تر می شود و توانایی و قدرت او هم بیش تر می شود 15 تا  20 درصد اعلام شده است. یعنی برای دبستان 10 درصد وزن دانش آموز و برای دبیرستان 15 تا درصد وزن بدن او می باشد.

*اگر به طور متوسط وزن یک دانش دبستانی 25 کیلوگرم باشد حداکثر باید 2.5 کیلوگرم کتاب و کیف حمل کند؟

-بله؛ دقیقا همین طور است. اگر بیش تر شود احتمال آسیب دیدگی ها بیش تر می شود و احتمال وقوع ناهنجاری ها در بدن دانش آموز افزایش پیدا می کند. استاندارد این است و حمل این مقدار مشکلی ایجاد نمی کند.

*کیف هایی که در بازار ایران وجود دارد تا چه حد استاندارد دارند؟

-کیف هایی که در ایران تولید می شود خیلی خوب هستند اما نواری که استفاده می کنند تا روی شانه قرار می گیرد در کیف های تولید شده در ایران، یک مقدار نازک است.

کیف های خارجی، نوار پهن دارند و بعد هم کپسول دارند که این بند، شانه را اذیت نکند. برخی کیف هایی که در سطح جهانی برند هستند بندهای کپسول دار و پهن دارند که اصلا هیچ فشاری به شانه نمی آورند.
در کوله های ایرانی معمولا بندها باریک تر بوده و کپسول و … وجود ندارد در نتیجه یک مقدار اذیت کننده است.

*استفاده از کپسول هوا در بند کیف چه کارکردی دارند؟

-باعث کاهش فشار و بار وارد بر مفصل و شانه می شود.

*گفته شده که بندهای کوله پشتی باید 5 سانتی متر پهنا داشته باشد. این پهن بودن چه تاثیری بر وارد نشدن آسیب به بدن دانش آموز دارد ؟

-هر چه مقطع این بندها کمتر باشد فشار بیش تری اعمال می شود. یعنی وزن کیف تقریبا روی آن بندها می افتد. بند باید عریض باشد. هر چه سطح مقطع بند، بیش تر شود فشار وارده کمتر می شود. بندها باید روی هر دو شانه قرار بگیرند و عرض کوله نباید بیش تر از عرض دو شانه باشد.

مطب پیشنهادی :
باور میکنید این پیرزن فقط 26 سال سن دارد؟

*رئیس اتحادیه سراجان تهران گفته بود کیف های وارداتی که زرق و برق دارند و از چین وارد شده اند از مواد بازیافتی و کهنه تولید شده اند. اگر چنین موضوعی صحت دارد این نوع کیف های وارداتی می تواند استاندارد هم باشد؟

-در این زمینه باید تحقیق انجام شود و بررسی شود. سازمان استاندارد و سازمان های مرتبط با این حوزه باید بررسی کنند که آیا چنین موضوعی اتفاق افتاده است و اگر چنین اتفاقی افتاده است باید جلوی چنین وارداتی گرفته شود.

*درباره مشخصات یک کوله استاندارد گفته شده است علاوه بر دو بند مربوط به شانه ها، یک بند کمری باید داشته باشد و این بند در آخرین مهره کمری قرار بگیرد و بسته شود. آخرین مهره کمری حدودا در محدوده ناف قرار دارد. این که کوله پشتی درازتر نباشد و پایین تر از این محدوده نرود چه تاثیری می تواند داشته باشد و آسیب ها را کمتر کند؟

-بندهای کمری باعث می شود 50 تا 70 درصد وزن از روی شانه و ستون فقرات برداشته شود. یعنی وزن محتویات داخل کیف مدرسه روی شانه و کمر به صورت یکسان تقسیم شود.

*اگر کوله پشتی درازتر باشد و پایین تر از حدود ناف و آخرین مهره کمری قرار بگیرد چه آسیبی به داشن آموز وارد می کند؟

-کوله پشتی بعد از آویزان کردن باید 3 سانتی متر بالاتر از گودی کمر قرار بگیرد. اگر کوله پشتی، بلندتر باشد و پایین تر قرار بگیرد فشار بیش تری به ناحیه کمر وارد می شود و دردهای کمری و خستگی های کمری را به دنبال دارد.

*بین کیف دستی و کوله پشتی و کیف چمدانی، کدام مناسب تر است و آسیب کمتری به دانش آموزان وارد می کند؟

-معمولا کوله پشتی هایی که دو طرفه هستند یعنی دو بند را استفاده می کنند بهترند. کوله پشتی هایی که ترالی هستند و چرخ دارند و می شوند آنها را کشید، مناسب هستند. کیف های یک طرفه، توصیه نمی شود. چون دانش آموزان فراموش می کنند که از هر دو شانه یا از هر دو دست استفاده کنند.

اگر از کیف های یک طرفه استفاده نشود بهتر است. کوله های دو طرفه یا کوله های ترالی که چرخ داشته باشند مناسب تر هستند.

*کلا استفاده از کیف دستی را توصیه نمی کنید؟

-مگر این که خیلی سبک باشد. برای کتاب های بچه ها که سنگین است و می خواهند حمل کنند، مناسب نیست. چون این کیف ها، یک طرفه حمل می شوند.

*شما گفته بودید در صورتی که دانش آموز بخواهد کیف های چرخ دار را از پله بالا ببرد در این حالت مناسب نیست. معمولا دانش آموزان باید از پله بالا و پایین بروند. چون کلاس درس و منزل حتما در طبقه همکف قرار ندارد. با در نظر گرفتن چنین وضعی تصور می کنید کوله پشتی مناسب تر است؟

-اگر پله باشد بهتر است از کیف چرخ دار استفاده نشود. چون کیف های چرخ دار یک مقدار سنگین تر هستند. این کیف ها، چرخ دارند و طوری ساخته شده اند که یک مقدار سنگین تر از کیف های معمولی هم هستند. اگر دانش آموزان بخواهند کیف چرخ دار را از پله ها بالا ببرند، مجبور می شوند بدن خودشان را کج کنند.

در نتیجه اگر کلاس درس در سطح همکف نیست و مجبور است از پله بالا و پایین برود بهتر است از کیف چرخ دار استفاده نکند.

*دقیقا نحوه حمل و برداشتن درست کوله پشتی چطور است؟

-اگر بچه است مادر یا پدر که می خواهند بچه را به مدرسه ببرند به او کمک کنند و کوله را روی دوش بچه بگذارند و اگر فردی همراه او نیست بهتر است که کوله را روی میز بگذارد و اول یک بند را روی یک شانه بیندازد. در این حالت، وزن کوله هنوز روی میز است.

بعد هم بند دیگر را روی شانه دیگرش بیندازد و کوله را بردارد. وقتی بندهای کوله را بیندازد بند کمر را هم می بندد. بستن بند کمر هم ضرورت دارد.

عصر ایران

محتوای پیشنهادی
Tags: , ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست