بدون دیدگاه

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

شوره سر شرایطی شایع است که با پوسته پوسته شدن و پوسته ریزی پوست سر تعریف می‌شود. این شرایطی واگیردار و خطرناک نیست اما می‌تواند موجب خجالت فرد شده و سخت درمان شود.
شوره سر به عنوان یک شکل خفیف از درماتیت سبورئیک در نظر گرفته می شود. بسیاری فکر می‌کنند که خشکی پوست تنها دلیل شکل گیری شوره است اما در واقع این گونه نیست.

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

نسبت به قارچ طبیعی مو حساس هستید

برخلاف باور عمومی شوره سر تنها به واسطه خشکی پوست سر شکل نمی گیرد. رشد بیش از حد مخمری به نام پی‌تی‌روسپوروم اوربیکولار (Pityrosporum Orbiculare) مقصر اصلی بروز این شرایط است. مخمر از چربی های سر تغذیه می کند که ممکن است دلیل این که چرا افرادی با پوست سر چرب بیشتر مستعد شوره سر هستند را توضیح دهد. به طور معمول، موارد خفیف شوره سر از طریق درمان های خانگی یا استفاده از شامپوهای ضد شوره قابل درمان هستند.

استرس دارید

استرس یکی از دلایل اصلی بروز شوره سر است. در واقع شوره سر می تواند نشانه ای از نیاز شما به کسب آرامش بیشتر باشد. استرس می تواند هر گونه بیماری و شرایط پوستی را تشدید کند. استرس تولید چربی را تشویق می کند که به حضور مخمر و شوره سر بیشتر منجر می شود. همچنین، استرس می تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را مختل کند و به شعله‌ور شدن مشکلات پوستی و شوره سر بیشتر منجر شود. استرس می تواند موجب یک چرخه خارش شود و بیمار هرچه بیشتر پوست خود را خراش می دهد، شدت خارش نیز بیشتر می شود. برای کاهش استرس می توانید تکنیک های تن‌آرامی را در برنامه روزانه خود وارد کنید. در همین راستا، شما می توانید مواردی مانند یوگا، تکنیک های تنفس عمیق و مدیتیشن را مد نظر قرار دهید.

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

پوست سر خود را با شامپو به خوبی نمی شویید یا آبکشی نمی کنید

افرادی که تمایلی به استفاده از شامپو ندارند بر این باورند که شستشوی مکرر سر می تواند به از بین رفتن چربی های لازم برای مو منجر شود. اما زمانی که این چربی ها روی هم انباشته شوند می تواند بستر خوبی را برای بروز شوره سر فراهم کند. شوره سر می تواند به واسطه انباشت چربی های پوست یا عرق روی پوست سر شکل بگیرد. شستشوی منظم و خوب سر می تواند به کاهش چربی پوست یا سبوم و کنترل شوره سر و علائم آن کمک کند. البته پس از استفاده از شامپو باید سر خود را به خوبی آبکشی کنید زیرا آنچه از شامپو باقی می ماند نیز می تواند بستر خوبی برای تغذیه مخمر پی‌تی‌روسپوروم اوربیکولار فراهم کند.

مطب پیشنهادی :
تنظیم تیروئید با پیاز قرمز

رژیم غذایی خوبی را دنبال نمی کنید

یکی دیگر از دلایل پنهان شوره سر که ارتباطی با خشکی پوست ندارد، رژیم غذایی است. جای شگفتی نیست که پوست و موی سالم از درون بدن به بیرون پشتیبانی می شوند. برخی مواد غذایی ممکن است موجب شعله‌ور شدن مشکل شوند، به ویژه اگر مستعد شوره سر باشید. محصولات لبنی پر چرب مانند پنیر و خامه می توانند در برخی بیماران موجب شوره سر شوند. این قبیل مواد غذایی ممکن است التهاب و تولید چربی را افزایش دهند که می تواند به بروز شوره سر منجر شود. در این شرایط بهتر است از محصولات لبنی پر چرب و مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع پرهیز شود.
از سوی دیگر، مواد غذایی سرشار از روی مانند صدف چروک، گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، مغزدانه ها و غذای دریایی ممکن است به کنترل تولید چربی پوست کمک کنند. اگر به شوره سر مبتلا هستید، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین های B نیز می تواند مفید باشد. شواهد نشان می دهند که ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B12 (ریبوفلاوین) می توانند به کاهش شوره سر کمک کنند.

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

بیش از حد به موهای خود رسیدگی می کنید

استفاده از پمادهای غلیظ یا برخی روغن ها می تواند به طور بالقوه شوره سر را تشدید کند. همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، مخمر از چربی ها تغذیه می کند و می تواند در حضور آنها تکثیر شود. از این رو، اگر فکر می کنید استفاده از محصولات مو ممکن است دلیل بروز شوره سر شما باشد تا حد امکان آنها را کنار بگذارید. محصولات حالت دهنده مو می توانند روی مو و پوست سر انباشته شده و چربی های پوست سر را به دام اندازند.

مطب پیشنهادی :
عکسهای جالب و باورنکردنی قبل و بعد از کاهش وزن

پنج عاملی که باعث شوره سر می شود

محتوای پیشنهادی
Tags: ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست