بدون دیدگاه

وقتی ناخن ها هشدار از بیماری میدهند!

ناخن ها درباره سلامتی چه میگویند؟

شما هر روز به دستان تان نگاه می کنید اما آیا از وضعیت انگشت و دستان با خبر هستید؟ یا از علائم و نشانه های بیماری اطلاع دارید؟

ناخن های شما بیش از آنکه نیاز به مراقبت و زیبایی داشته باشند، آینه ای تمام قد برای نشان دادن میزان سلامت شما نیز هستند.

ناخن ها

ناخن ها نشان دهنده سلامتی و بیماری

در حقیقت شما از روی علائم کوچک روی ناخن هایتان می توانید مشکلات و وضعیت های خطرناک پزشکی را تشخیص دهید.
در اینجا 10 هشداری که ناخن ها در مورد وضعیت سلامت تان به شما می دهند، معرفی شده اند:

تغییر رنگ ناخن ها: آبی رنگ شدن ناخن ها نشانه ای از کمبود اکسیژن در خون شماست. این اتفاق می تواند ناشی از مشکلات قلب و ریه باشد. بنابراین با هر گونه تغییر رنگ ناخن، بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید.

ناخن نازک: گاهی اوقات شکنندگی ناخن ها علتی فراتر از استفاده از محصولات شیمیایی و یا شستشوی مکرر است. نازک شدن ناخن ها می تواند نشانه ای از کم کاری تیروئید باشد. اگر شما ناخن های شکننده دارید و از هر کدام از علائم کم کاری تیروئید از قبیل خستگی، افزایش وزن، از دست دادن حافظه، دست های سرد، خواب آلودگی، و … رنج می برید، برای تشخیص مشکلات تیروئید با پزشک تان مشورت کنید.

ناخن میخی: ایجاد چاله در ناخن ها و یا میخی شدن آنها نشانه ای از پسوریازیس است؛ که یک نوع آرتریت التهابی محسوب می شود و جزو دسته بیماری های خودایمنی و اختلالات بافت همبند است.

مطب پیشنهادی :
خواص زعفران و ضرر زعفران برای بدن

ناخن ترک خورده: ناخن های خشک و شکننده که دائما ترک خورده و ترک ها به بستر ناخن پیش می روند، به مشکلات تیروئید مربوط می شود. اما اگر ترک های ایجاد شده به رنگ زرد متمایل باشند، احتمال عفونت های قارچی بیشتر است.

پف کردگی ناخن: پوست اطراف ناخن، اگر پف کرده و به رنگ قرمز متمایل باشد می تواند به عنوان التهاب ناخن شناخته شود. لوپوس و بیماری های بافت همبند از این دسته به شمار می آیند. همچنین وجود عفونت در بدن نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شود.

ناخن قاشقی: اگر ناخن شما به شکل قاشق منحرف شود، می تواند نشانه ای از ابتلا به کمبود آهن یا کم خونی باشد. سایر بیماری ها مانند بیماری کبدی یا قلبی، و کم کاری تیروئید نیز می توانند همین نشانه را در ناخن ایجاد کنند.

ناخن با نقاط تاریک: اگر دچار لکه ها یا خطوط تیره روی ناخن هایتان هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید چون این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به ملانوم باشد؛ یعنی مرگبارترین نوع سرطان پوست.

ناخن های سرخ: نقاط قرمز عمیق و یا نقاط صورتی روی ناخن ها می تواند حاکی از ابتلا به بیمار یهای قلبی باشد. همچنین اگر قرمزی در اطراف ناخن ها و روی پوست مشاهده شود، حاکی از یک بیماری خود ایمنی به نام لوپوس است.

ناخن های سفید: ناخن سفید با لبه تیره رنگ می تواند از علایم مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. اگر رنگ انگشتان نیز به زرد متمایل باشد، داشتن بیماری کبدی را اثبات می کند.

مطب پیشنهادی :
پیام سلامت

ناخن رنگ پریده: گاهی اوقات داشتن ناخن های رنگ پریده می تواند نشانه ای از وجود برخی بیماری های جدی مانند کم خونی، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی و سوء تغذیه باشد.

مجله اینترنتی نمناک

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست