1 دیدگاه

شرح مختصری درباره پروستات

پروستات غده برون ریز(مواد ترشحی آن از راه مجاری‌ به بیرون از بدن می‌ریزد) کوچکی به اندازه گردو در مردان می باشد که این غده جزئی از سیستم تناسلی مردان بوده و در زیر مثانه و جلوی مقعد قرار دارد.
پروستات پروتئینی را تولید می‌ کند که آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات (PSA) نامیده می‌شود. این پروتئین وارد مایع انزالی می‌ شود و در زمان مناسب به حفظ حالت مایع منی کمک می‌کند و مانع لخته شدن آن می‌شود.

پروستات علاوه بر نقشی که در تولید مایع انزالی دارد، در کنترل جریان ادرار نیز موثر است. انقباض رشته‌ های عضلانی در پروستات می ‌تواند جریان ادرار را آهسته کند.

علائم بزرگی پروستات :

✅ سخت ادرار کردن و یا قطع و وصل شدن ادرار
✅ ادرار کردن در شب
✅ خالی نشدن کامل مثانه بعد از ادرار کردن
✅ احساس ناگهانی و فشار در دفع ادرار پروستات می تواند خوش خیم و یا بد خیم باشد، توصیه می شود آقایان بالای 50 سال، آزمایشات مربوط به پروستات(PSA و DRE) را انجام دهند و همواره مراقب رژیم غذایی خود باشند و ورزش مستمر را فراموش نکنند.

بزرگ شدن پروستات همیشه خطرناک نیست
پروستات یک عضو مختص مردان است. پروستات در مردان وظیفه فیزیولوژیک مهمی ندارد و حدود 60 درصد حجم مایع منی در مردان، ناشی از ترشحات آن است. پروستات در تمامی مردان، با بالا رفتن سن بزرگ می شود و جزو فرایند طبیعی زندگی است.

بزرگ شدن پروستات

پروستات ما بین گردن مثانه و مجرا قرار دارد و ادرار از وسط آن عبور می کند.

همانطور که با افزایش سن موها سفید می شوند، پروستات مرد نیز بزرگ می شود، ولی این بزرگ شدن خوش‌خیم در مردان مختلف، شدت و ضعف و دیر و زود دارد.

مطب پیشنهادی :
آیا درمانی برای ایدز وجود دارد ؟

بزرگی پروستات می تواند ناشی از سرطان پروستات نیز باشد، بنابراین از اصطلاح بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می شود تا آن را از سرطان پروستات افتراق دهد.

بزرگ شدن پروستات یک امر طبیعی است، ولی موضوعی که مهم است این است که با برخورد مناسب از عوارض بالقوه خطرناک بزرگی پروستات پیشگیری گردد.
بزرگی پروستات به علت مسدود ساختن مسیر جریان ادرار می تواند برای مردان مشکل ساز باشد

در کل علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات را به دو دسته بزرگ تقسیم می کنند:

علائم تحریکی مثل سوزش و تکرر ادرار و علائم انسدادی مثل تاخیر در شروع ادرار ، باریک شدن جریان ادرار، طولانی شدن مدت زمان تخلیه ادرار و قطره قطره ادرار کردن.

در حالت طبیعی هنگام ادرار کردن، معمولا در طی 2 تا 5 ثانیه جریان ادرار شروع شده و مثانه در کمتر از دو دقیقه خالی می شود. ولی با بزرگ شدن پروستات، به علت انسداد در مسیر جریان ادرار باید منتظر شد تا فشار داخل مثانه به مقدار زیاد افزایش یابد تا به انسداد غلبه کند و جریان ادرار برقرار شود.

گاهی چند دقیقه زمان لازم است تا جریان ادرار شروع شود و علاوه بر آن پس از شروع جریان ادرار، به علت انسداد، جریان ادرار آهسته بوده و خالی شدن مثانه طول می کشد.

اگر به این علائم اهمیتی داده نشود، ممکن است بیمار کلیه های خود را از دست بدهد.

به علت انسدادی که در مسیر جریان خروجی ادرار است، فشار داخل مثانه به شدت افزایش یافته و مقدار زیادی از ادرار در مثانه باقی می ماند. ادرار باقیمانده در مثانه، به کلیه ها پس زده و آنها را از کار می اندازد. بنابراین علائم ادراری را نباید به هیچ وجه کم اهمیت تلقی کرد.

مطب پیشنهادی :
خواص نمک صورتی هیمالیا و طرز مصرف این نوع نمک

از طرف دیگر اگر هر مرد مسنی دچار علائم ادراری فوق گردید، حتما دلیل بر بزرگ شدن پروستات وی نمی باشد، ولی این گونه مردان نیاز به بررسی دارند. پس از بررسی اگر مشخص شد که دارای بزرگی خوش خیم پروستات هستند، در مورد چگونگی درمان، پزشک تصمیم خواهد گرفت.
بیماران مبتلا به بزرگی پروستات باید از نظر وجود احتمالی سرطان پروستات نیز بررسی شوند، چون سرطان پروستات در مردان خیلی شایع است

مطلب مهم بعدی درمان به موقع بزرگی پروستات است.

اگر انسداد در مسیر خروجی جریان ادرار شدید باشد، مثانه باید زور بزند تا محتویات خود را خارج کند. مثانه در حالت عادی دارای قابلیت ارتجاعی زیاد است. هر گونه افزایش در فشار داخل مثانه، برای کلیه ها به شدت مضر است.

یکی از علل مهم مرگ و میر در افرادی که به علت تصادف دچار قطع نخاع شده اند، افزایش فشار داخل مثانه و از بین رفتن کلیه ها است.

در حالت طبیعی با پر شدن مثانه، فشار داخل مثانه افزایش نمی یابد، چون جدار مثانه نرم بوده و با افزایش ادرار متسع شده و حجم آن افزایش می یابد.

اگر مثانه مدت های طولانی برای خارج کردن محتویات خود زور بزند، کم کم قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و جدار آن که از عضله ساخته شده است، به شدت ضخیم می شود.

با گذشت زمان، جدار مثانه به شکل چرم در آمده و مثانه قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. در این گونه مردان است که پس از عمل جراحی پروستات، علائم ادراری آنها بهبود پیدا نمی کند.

بنابراین توصیه می شود که تمامی مردان بالای 50 سال، از نظر بزرگی خوش خیم پروستات حداقل یک بار توسط پزشک بررسی شوند و اگر مبتلا به بزرگی پروستات بودند، می توان در فواصل منظم آنها را تحت نظر گرفت تا خدای نکرده دچار عوارض بزرگی پروستات نشوند.
برای درمان بزرگی پروستات دو روش کلی وجود دارد: درمان دارویی و درمان جراحی.
هر مرد بالای 40 سال مبتلا به علائم ادراری باید از نظر احتمال وجود بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات بررسی شود

مطب پیشنهادی :
خوراکی پرطرفدار ایرانیان؛ قاتل کبد

درمان های دارویی به دو دسته تقسیم می شوند. یک عده داروهایی هستند که جنبه تسکینی دارند و به طور موقت علائم ادراری بیمار را بهبود می بخشند و بیمار تا موقعی که دارو را مصرف می کند تا حدودی راحت است. اثر این داروهای تسکینی سریع است.

یک عده داروهایی هم هستند که اثرات آنها در دراز مدت ظاهر می شوند (مثلا 12 هفته). این داروها معمولا پس از سه ماه مصرف، اندازه پروستات را به اندازه 20 تا 30 درصد کوچک می کنند.

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست