1 دیدگاه

تکنولوژی بسیار عجیب و خطرناک “دیپ فیک”

تکنولوژی بسیار عجیب و خطرناک "دیپ فیک"
تکنولوژی بسیار عجیب و خطرناک "دیپ فیک"

عصر ایران / آیا دیپ فیک Deepfake در آینده موجب هرج و مرج جهانی خواهد شد؟

دیپ فیک Deepfake چیست؟

دیپ فیک Deepfake یا یادگیری عمیق جعل کردن تکنیکی برای تلفیق تصویر انسان بر اساس هوش مصنوعی است. این فناوری جهت ترکیب و قرار دادن تصاویر و فیلم های موجود بر روی تصاویر یا فیلم های مورد نظر با استفاده از تکنیک یادگیری ماشین تحت عنوان “شبکه مشارکتی مولد” (GAN)  (کلاسی از یادگیری ماشین) بکار می رود .

تلفیق تصاویر و فیلم های موجود با منبع مورد نظر ویدئویی به نحوی صورت میگیرد که گویی ترکیب هر دو تصویر یا هر دو فیلم یکی است و در یک صحنه رخ می دهد . این ترکیب پیچیده به طور مثال می تواند یک فرد یا افراد را به گفتن چیزها و یا انجام اقداماتی نشان دهد که هرگز در واقعیت رخ نداده اند. چنین فیلم های جعلی می تواند بدین شکل ایجاد گردند که حضور شخصی را در فیلم های غیر اخلاقی نمایش دهند به طوری که هرگز فرد در آن فیلم حضور نداشته است . این ویدئو ها حتی می توانند تصویر فرد را در رویدادهای سیاسی و مجرمانه از جمله صحنه های قتل ، سرقت و غیره قرار دهند.

دیپ فیک Deepfake چیست؟

اما هولناک ترین بخش دیپ فیک Deepfake آنجاییست که قربانی آن ها نه فقط مشاهیر بلکه سیاستمداران را مورد هدف قرار می دهند.

نرم افزارهای دیپ فیک Deepfake ساخته شده اند و این نوع از دستکاری های ویدیویی نه تنها به راحتی در دسترس است، بلکه هر روز سخت تر و سخت تر می توان آن ها را به عنوان تصاویر جعلی تشخیص داد.

تنها شانسی که وجود دارد ، اینست که با نهایت دقت تصاویر خود را در اینترنت محفوظ نگه داشته ؛ البته با وجود احاطه شدن توسط شبکه های اجتماعی متعدد و درخواست حساب کاربری برای انجام کوچکترین کارها ، نرم افزار های جاسوسی ، اشیای هوشمند و پیچیده شدن فن آوری ، پایین بودن سطح آگاهی مردم ، حفاظت از اطلاعات به نظر دشوار می آید.

هانی فرید یکی از محققان دارتموث فعال در زمینه دعاوی حقوقی رسانه ای ، در خصوص ریشه کن کردن مواردی همانند  deepfakes گفته :”همه تصاویری که از خودتان در اینترنت قرار داده اید، به دلخواه خودتان بوده و شما آزادانه این کار را انجام داده اید. هیچ شخصی شما را وادار به انجام آن نکرده ، حتی تصاویری که از شما به سرقت رفته – خود شما موجب آن شده اید.”

این بخشی از گزارش ویژه وب سایت CNET است که به بررسی مزایا و معایب تشخیص چهره می پردازد.

Deepfake نمایانگر نوعی متفاوت و مخرب تر از تشخیص چهره مرسوم کنونی است. روش مرسوم حال حاضر، نقش مهمی در زندگی تان ایفا می کند: بوسیله همین فناوریست که می توانید تمام عکس های یک دوست خاص را در Google Photos پیدا کنید. همچنین می توانید صورت خود را اسکن نموده و بدون نیاز به کوچکترین دانشی ، چهره اسکن شده را در یک فروشگاه یا کنسرت قرار دهید.

مطب پیشنهادی :
دادگاه مردی خواستار منع اشتغال زنش در دفتر معاینه فنی خودرو شده محکوم کرد

بر خلاف بسیاری از سیستم های تشخیص چهره، که اساسا ویژگی های چهره شما را به یک کد منحصر به فرد برای رایانه تبدیل می کند، نرم افزارهای Deepfake به منظور تخریب هویت فرد بکار میروند و حتی مجال پرسیدن ندارید، این حقیقت محض است. این سناریوی کابوس است نه فقط برای از بین بردن زندگی شما، بلکه برای دستکاری ادراک عمومی از سران کشورها، مدیران ارشد قدرتمند یا نامزدهای سیاسی.

Deepfake چگونه کار می کند؟

Deepfake چگونه کار می کند؟

فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می تواند او را در حال حرکت ، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. یک عروسک خیمه شب بازی دیجیتالی که در محیط های دیگر، بازتولید می شود. هوش مصنوعی همانند سوختی است که توسعه Deepfake، را سرعت بخشیده ؛ اما این فقط یک فناوری است ، که باید از طریق قوانین و دستورالعمل هایی مربوط به اسکن تصاویر چهره کنترل گردد.

متأسفانه، ظهور deepfakes پس از بیشتر از یک دهه اشتراک گذاری تصاویر شخصی در شبکه های آنلاین آغاز شده تا جایی که دیگر، تقریبا تصاویر تمام چهره ها روی اینترنت است؛ حتی دور ماندن از دید عموم، مانع از تلفیق  Deepfake نخواهد شد ؛ امروزه این امری اجتناب ناپذیر است و هر کسی در جهان در معرض آن قرار دارد : شما در تصاویر و فیلم های دوستانتان قرار دارید ، موبایل هایتان با قفل تشخیص چهره کار می کنند ، تماس های تصویری برقرار میکنید ، ویدئو کنفرانس می گذارید و بوسیله روش های مختلف به طور ناخواسته تصویر چهره تان را در اینترنت به اشتراک می گذارید.

تهدید دیپ فیک Deepfake چه قدر جدی است؟

جعل چهره

اگرچه دیپ فیک Deepfake در حالت و اشکال مختلفی و نه فقط برای چهره وجود دارد و حتی سایر اندام بدن انسان و اشیا را نیز می تواند تغییر دهد. ما در اینجا فقط به جعل چهره می پردازیم:

جابجایی یا جعل چهره شاید در نوع سرگرم کننده آن جالب باشد ، اینکه چهره فردی لاغر را روی فردی چاق قرار داده یا چهره کودک را روی بدن فرد بزرگسال گذاشته ممکن است خنده دار به نظر آید. اما رفته رفته با قویتر شدن نرم افزارها و پیدایش هوش مصنوعی ها ، حفره های سیاهی پیدا شدند ؛ جابجایی چهره برای برخی اشخاص به کابوس تبدیل شد ، Deepfake، گریبانگیر سلبریتی ها شد و آن ها را در فیلم های غیر اخلاقی و یا در حالت های  نامتعارفی جعل کرد و نمایش داد که حتی خودشان به سختی می توانستند باور کنند که این ویدئو ها جعلی است. از معروفترین قربانی های Deepfake می توان به بازیگران سرشناسی همچون اسکارلت یوهانسون و جنیفر لارنس اشاره کرد همچنین در ویدئویی نیز اوباما را در حال سخنرانی نشان می دادند که هم تصویر هم صحبت های وی جعلی بود ، پس از مدتی طی شکایت های متعددی که صورت گرفت، در برخی از وب سایت هایی که پیشتر جابجایی چهره برای سرگرمی به کار می رفت ممنوع شد.

مطب پیشنهادی :
واکنش مردم به نظر سنجی روزانه روحانی
دیپ فیک Deepfake چگونه ایجاد می شود؟

دیپ فیک Deepfake چگونه ایجاد می شود؟

از آنجاییکه Deepfake با روش یادگیری ماشین کار میکند ، جهت جعل چهره ، Deepfake به داشتن چند صد تصویر از حالات مختلف چهره هدف نیاز دارد. به منظور جابجایی چهره ؛ مجموعه داده های چهره هدف و ویدئو مقصد مورد نیاز است و این یکی از دلایلی است که اشخاص معروف و سیاستمداران بیشتر در خطر هستند و با سادگی با جستجویی سریع در اینترنت می توان تمام داده های مورد نیاز را بدست آورد.

بهترین روش حفاظت در برابر Deepfake ، بستگی به خود شما دارد که آیا می خواهید عکس خود را از دید عموم حفظ کنید و یا آن را در اینترنت به صورت امن نگه دارید .

شاید تجمیع صدها تصویر از زوایای مختلف سبب ایجاد تصویری بسیار با کیفیت شود اما نبود این تعداد تصویر و زوایا نیز ، باز هم می تواند مورد استفاده  Deepfake قرار گیرد با روش هایی همانند کشیدن تصاویر و فریم های چندگانه می توان شکاف ها را پر کرد. برنامه Everytime آیفون تصویری که تهیه می کند ، حداقل 30 فریم در ثانیه ضبط می شود.

به هر حال برخی Deepfake ها آنقدر هوشمند شده اند که کیفیت و کمیت مورد نظر تصاویر را می توانند بدست آوردند. به خصوص اگر زوایای صورت و چهره ها با ویدیو مقصد مورد نظر هماهنگ شود و اگر هم نباشد ممکن است ویدئو و تصاویر مقصد را با مبدا هماهنگ کنند.

راهکار مقابله با دیپ فیک Deepfake

البته نمی توان راهکارهایی به طور کامل امن برای مقابله با Deepfake ها پیدا کرد حتی تصاویر بسیار کوچک هم با نرم افزارهایی قابل بهبود هستند . ولی برای اشخاص عادی توصیه می شود حدالامکان از ارسال بی مورد تصاویر در شبکه های اجتماعی خودداری کنند و یا در عکس ها و فیلم های کسانی که نمی شناسند حضور نیابند یا اگر ناچارند صورت خود را به نحوی دور از دید دوربین نگه دارند.

حتی “هانی فرید” به افراد مشهور خصوصا سیاستمداران گفته است :” هنگامی که با اطرافیان خود صحبت می کنید، هر چند وقت یک بار و فقط یک لحظه دستتان را در مقابل چهره خود قرار داده  تا از خودتان در برابر اینگونه تهدیدها محافظت بعمل آورید”

البته این روش او موثر واقع نشد ؛ نسبت سرعت و تعداد فریم های عکاسی بسیار بالا رفته و نمی تواند راهکار مطمئنی برای اشخاص مشهور محسوب گردد.

تهدید دیپ فیک Deepfake چه قدر جدی است؟

اما تهدید deepfakes، واقعا تا چه حد پیچیده و جدی است؟ اگر در آینده اعتقاد به این پیدا کنیم که اکثر ویدئو ها جعلی هستند پس به چه چیز می توانیم اعتماد کنیم . تفاوت میان دروغ و درستی چگونه قابل تشخیص خواهد بود؟

هانی فرید می گوید: “مردم باید آگاه باشند که این چیزها وجود دارند … اما باید درک کنند که ما با فناوری همراه هستیم، و اینکه چه چیزی می تواند و چه چیزی نمی تواند جعلی باشد.” ،  “مردم ممکن است یکباره خشمگین شوند و شروع به دیوانگی کنند. اما باید بتوانند این احساسات را کنترل کرده و سطح شناخت خود از اشخاص دور و برشان بالا ببرند به جای اینکه به ویدیوها و تصاویر جعلی اکتفا کنند .”

تکنولوژی بسیار عجیب و خطرناک "دیپ فیک"

آیا Deepfakes مهمترین تهدید در آینده خواهد بود؟

بله واقعیت دارد Deepfakes خطرناک است و ممکن است به نوعی تهدیدی جدی برای اشخاص مشهور ، سیاستمداران و یا حتی مردم عادی به شمار آید. ولی این فقط Deepfakes نیست که باید از آن ترسید ، تهدیدهای بزرگتر دیگری هستند که اکثریت مردم عادی را نیز هدف قرار داده اند . همین دو سال اخیر بود که موضوع حفظ حریم شخصی توسط فیسبوک و گوگل به شدت زیر سوال رفت و به دنبال آن باگ امنیتی فیستایم اپل و برنامه هایی که بر روی موبایل ها خواسته و ناخواسته نصب می شوند و تمام اطلاعات و فعالیت های کاربران را با اهداف تجاری یا سوء استفاده های دیگر رصد میکنند. فن آوری ها به سرعت پیشرفت می کنند و به راحتی میان مردم منتشر می گردند؛ اما هنوز قوانین جامع و کاملی برای نحوه استفاده از آن ها وجود ندارد ، هنوز حتی قانونگذاران هم اطلاعات جامعی در خصوص دستگاه هایی که میان مردم عرضه می شود ندارند. پس deepfake تنها دغدغه نخواهد بود .

اشخاصی که واکنش خشمگینانه ای در قبال موضوع دیپ فیک Deepfake از خود نشان دادند بدین خاطر بود که چهره خود را در فیلم های غیر اخلاقی دیدند؛ اما سوال این است چرا جوامع غربی که خودشان هم از این مسائل ضربه می خورند باز هم باید به ساختن اینچنین محتوایی ادامه دهند و اینجاست که بحث اصلی مطرح می شود ، تکنولوژی فقط ابزار است این انسان ها هستند که چگونگی استفاده از آن ها را تعیین می کنند.تهدید ها همیشه وجود داشته اند اما با پیدایش فناوری شکل آن ها تغییر کرده و سرعت و وسعت بیشتری پیدا کرده اند. در هر صورت قطع به یقین نمی توان با تمام تهدیدها مقابله کرد ولی می توان حداقل آگاهی در مورد فن آوری هایی که استفاده میکنیم کسب کرده و در حفاظت از اطلاعات شخصی خود و افراد خانواده مان دقیق تر عمل کنیم.

محتوای پیشنهادی
Tags: ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست