بدون دیدگاه

باروری و تشخیص زمان تخمک گذاری

 

بارداری تحول زیبایی است که باعث استحکام خانواده نیز میشود.

اگر چنانچه تمایل دارید برای یک بارداری موفق طرح ریزی کنید، بهتر است با مطالعه این مقاله از ابتدا برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. با دکتر سلام همراه شوید.

1- چرخه ماهیانه خود را بدانید

زمانی که در باره دوره ماهیانه خود بیشتر بدانید، شانس بارداری خود را نیز بالاتر میبرید.

اولین مرحله با اولین روز از خونریزی دوره ماهیانه شما شروع میشود.

بدن شما هورمونهایی مثل هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH آزاد میکند. این هورمون باعث رشد تخمک در تخمدان ها میشود. بین روزهای 14-2 ، همین هورمون، کمک به ضخامت پوشش رحم شما برای آماده شدن آن جهت تخمک های بارور شده میکند، این مرحله “مرحله فولیکولی” نام دارد.

2- در زمان تخمک گذاری چه اتفاقی می افتد؟

متوسط چرخ قاعدگی 35-28 روز است. تخمک گذاری معمولا بین روزهای 11 تا 21 قاعدگی شما اتفاق می افتد. در این هنگام هورمونی به نام Luteinizing یا LH  افزایش می یابد و باعث آزاد شدن تخمک میشود. در همان زمان مخاط گردن رحم شما نیز برای کمک به حرکت اسپرم به سمت تخمک،  لغزنده تر میشود.

3- همه چیز زمان مخصوص به خودش را دارد

زنان با 2-1 میلیون تخمک متولد میشوند؛ اما در طول عمر خود تنها 400-300 عدد از آنها را از طریق تخمک گذاری منتشر میکنند. تخمک از طریق لوله فالوپ در مسیر خود به طرف رحم حرکت میکند. اگر 24 ساعت پس از ترک تخمدان، تخمک بارور نشود، حل میشود. اسپرم میتواند 5-3 روز زنده بماند؛ در نتیجه دانستن زمان تخمک گذاری میتواند به شما و همسرتان برای طرح یک ارتباط جنسی موفق برای بارداری کمک کند.

مطب پیشنهادی :
طرز تهیه تاتلی فنجانی

باروری و تشخیص زمان تخمک گذاری

4- پیگیر روزهای باروری خود باشید

بهترین زمان و بهترین شانس بارداری، زمانی است که ارتباط جنسی بین یک تا دو روز قبل از تخمک گذاری صورت گیرد. اگر چرخه منظم قاعدگی 28 روزه داشته باشید، 14 روز قبل از شروع پریود بعدی زمان مناسبی است. بهتر است یکی دو روز را نیز اضافه در نظر بگیرید.

5- از طریق درجه حرارت نیز متوجه تخمک گذاری در خود میشوید

بعد از آزاد سازی تخمک، هورمون پروژسترون برای ساختن و حفظ پوشش رحم تلاش میکند. این کار باعث میشود تا درجه حرارت بدن شما افزایش یابد. بهتر است یک دما سنج پایه دار تهیه کنید و آن را در کنار بستر خود قرار دهید؛ هر روز صبح قبل از ترک بستر، با آن دمای بدن خود را اندازه بگیرید. اگر زمان تخمک گذاری باشد، با بالا رفتن آن متوجه زمان تخمک گذاری خود میشوید.

6- پیش بینی تخمک گذاری از طریق هورمون

افزایش میزان هورمون LH محرکی برای آزاد سازی تخمک از تخمدان هاست. افزایش معمولا 36 ساعت قبل از آزاد سازی تخمک صورت میگیرد. برای اندازه گیری سطوح LH کیت هایی در داروخانه ها موجود است که از طریق فرو کردن آن در ادرار به طور دقیق روز تخمک گذاری را برای شما مشخص میکند. این کیت ها بسیار دقیق و راحت هستند.

7- آخرین مرحله از چرخه قاعدگی شما

در طی نیمه دوم از چرخه قاعدگی شما، هورمون پروژسترون برای کمک به آماده شدن پوشش رحم برای تخمک بارور شده، تلاش میکند. اگر تخمک بارور نشده و در جای خود قرار نگرفته باشد، تجزیه میشود. در این هنگام سطوح پروژسترون کاهش می یابد و در حدود 16-12 روز بعد تخمک به همراه خون و بافت از طریق رحم به بیرون ریخته میشود. این چرخه قاعدگی نام دارد و معمولا بین 7-3 روز طول میکشد.

مطب پیشنهادی :
پشت پرده سریعترین راه‌های کاهش وزن

باروری و تشخیص زمان تخمک گذاری

8-تاثیر وزن بر باروری 

اگر دارای اضافه وزن و یا چاق هستید، کاهش وزن میتواند شانس شما را برای بارداری بالا ببرد. در یک مطالعه نشان داده شد که زنانی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها طبیعی بود، دو برابر زنان چاق یا زنانی با BMI بالاتر از نرمال، شانس بارداری داشتند. حتی یک کاهش وزن در حدود 10-5 درصد نیز میتواند به طور چشمگیری میزان تخمک گذاری و باروری را بالا ببرد. چاقی در مردان نیز میتواند باعث تستوسترون پایین و ناباروری شود.

9- سن میتواند بر شانس بارور شدن شما موثر باشد

با افزایش سن، میزان باروری کاهش می یابد، بخصوص پس از 35 سالگی.

همچنین ممکن است شانس درمان ناباروری نیز با بالا رفتن سن کاهش یابد.

کارشناسان میگویند: اگر زیر 35 سال بوده و دارای تلاش برای بارداری بیشتر از 12 ماه هستید، یا بالای 35 بوده و تلاش ناموفق برای بارداری بیش از 6 ماه داشته اید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

باروری و تشخیص زمان تخمک گذاری

10- کاهش باروری در مردان مسن

مطالعات نشان می دهند که تعداد اسپرمها و حرکات آنها ، درست مثل ارتباط جنسی در مردان مسن کاهش می یابد. در مطالعه ای دیگر نشان داده شده است که مردان 45 سال و بالاتر نیز میتوانند پس از تلاش زوجین، یکبار باعث بارداری همسران خود شوند.

11- مردان چگونه میتوانند باروری خود را بالا ببرند؟

بسیار آسان؛

با کنترل استرس

پرهیز از الکل و تنباکو

طرح ریزی و داشتن برنامه مشخص برای کاهش وزن

رژیم غذایی غنی از روی (گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی و تخم مرغ) ، سلنیوم (گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، غلات و آجیل برزیلی) و ویتامین E

خنک نگه داشتن بیضه ها (حمام گرم و سونا به مدت طولانی میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود)

مطب پیشنهادی :
با مشهورترین زنان موفق ایرانی در جهان آشنا شوید

12- درمان ناباروری

اولین قدم، ملاقات با یک پزشک متخصص است (به همراه همسر خود). درمان ناباروری میتواند شامل داروهای باروری، تحریک تخمک گذاری، و لقاح آزمایشگاهی که شامل خارج کردن تخمک از رحم و سپس بارور کردن آن و بالاخره قرار دادن دوباره آن در رحم است.

13- بارداری و 5 نشانه زود هنگام

– قطع قاعدگی

– نیاز به دفع ادرار بطور مکرر

– خستگی سریع

– حالت تهوع صبحگاهی (گاهی تمام روز)

– بزرگتر شدن و حساسیت بیشتر سینه ها

 

منبع:
دکترسلام

محتوای پیشنهادی
Tags: , ,

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست