بدون دیدگاه

ماهیان جنوب کشور و با طعمی بی نظیر و خواص فراوان

ماهیان جنوب کشور و با طعمی بی نظیر و خواص فراوان ارمغان خلیج تا ابد فارس

در این مقاله میخواهیم معروف ترین ماهیان و آبزیان خلیج فارس را همراه با تصویر و خواص آنها برای شما مخاطبان عزیز مجله اینترنتی زردآلو شرح دهیم.

1-حلوا سفید یا زبیدی: خوزستانی ها به حلوا, زبیده می گویند . زبیدی درزبان عربی از زبده گرفته شده به معنای برگزیده . این ماهی کتابی شکل و چهار گوش است به رنگ نقره فام ، فلس بسیار نرمی دارد که با مالش دست برداشته می شود . برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش آن بدهید و اندرونه آبشش ها را با انگشت بیرون بکشید . سر و دم ماهی را نیز لازم نیست بزنید . معمولاً این ماهیرا به صورت شکم خالی در روغن سرخ می کنند .

حلوا سفید یا زبیدی

ماهی حلوا سفید یا زبیدی

 

2-حلوا سیاه : این ماهی به حلوای سفید شباهت دارد . با این تفاوت که پوست آن خاکستری تیره است . گوشت حلوای سیاه به لطافت حلوای سفید نیست ولی مزه آن بسیار خوب است .

ماهی حلوا سیاه

ماهی حلوا سیاه

 

 

3-خارو : پوست صاف به رنگ نقره ای درخشان دارد . تسمه ای شکل است . چنان که از نام این ماهی پیداست ، تیغ فراوان دارد ولی خارهای آن درشت است . این ماهی را می توان کبابی کرد . فیله آن برای سرخ کردن مناسب است از این ماهی ، شور ، هم درست می کنند .

ماهی خارو

ماهی خارو

 

4-راشکو:شکل دوکی، پوست نقره ای روشن با فلس کوچک ، دم دوفاق ، اطراف چشم و پوزه آن گاهی به رنگ سرخ است . راشکو ماهی مرغوب جنوب است ، ضایعات آن کم است . گوشت آن سفید ولطیف است . برای هرنوع پخت و پز سرخ کرده ، بخارپز ، کبابی ، قلیه مناسب است .

مطب پیشنهادی :
خاصیت دارویی عناب

 

ماهی راشکو

ماهی راشکو

 

5-زرده و گباب : دو ماهی خویشاوندند به شکل کتابی دراز ، با دم باز و پوست آن نقره ای صاف است . زرده ازگباب پهن تر است با پوشش خاکستری روشن و باله هایآن زرد ولی گتاب کشیده است و آنرا به نام تن جنوب کنسرو می کنند . پخت این دو ماهی به صورت بخارپز و کبابی مناسب است .

ماهی زرده و گباب

ماهی زرده و گباب

 

6-زمین کن : ماهی پهن و درازی با فلس خشن پشت خاکستری زیر شکم سفید و دم رنگین . گوشت این ماهی پرچربی و منحصراً برای قلیه خوب است .

ماهی زمین کن یا سِرز

ماهی زمین کن یا سِرز

 

 

7- صبیتی : شبیه سنگسر است . پشت این ماهی قهوه ای یا خاکستری مایل به نارنجی است . زیر شکمش سفید است . این ماهی برای سرخ کردن و قلیه مناسب است .

ماهی صبیتی

ماهی صبیتی

 

 

8-سرخو: شبیه سنگسر است . رنگ آن نارنجی است . گوشت سفید و لطیف دارد . برای سرخ کردن و قلیه مناسب است .

ماهی سرخو

ماهی سرخو

 

 

9-سکن یا سوکلا: دوکی شکل ، رنگ فولادی بسیار تیره دارد . گوشت پرچرب این ماهی مناسب است برای سرخ کردن ، قلیه ، کبابی ، بخارپز .

 

ماهی سکن یا سوکلا

ماهی سکن یا سوکلا

 

10-سنگسر: ماهی کتابی شکل ، پوست نقره ای گاهی به سرخی می زند . فلس درشت ، استخوان نسبتاً زیاد دارد . فیله سنگسر را می توان سرخ کرد و برای قلیه و کبابی هم مناسب است .

ماهی سنگسر

ماهی سنگسر

 

 

11-شانک : از خانواده سبیتی است . این ماهی برای قلیه مناسب است و فیله آن برای سرخ کردن خوب است .

 

ماهی شانک

ماهی شانک

 

 

 

 

12-شوریده : دوکی شکل ظریف و کشیده با فلس ریز نقره ای . گوشت آن سفید و کم خاراست و پس ازپخت ، نرم و لطیف است . شوریده را درسته و با شکم خالی می توان سرخ کرد .

مطب پیشنهادی :
۱۰ خوراکی‌ خطرناک ️که موجب مرگ می شوند.

ماهی شوریده

ماهی شوریده

 

 

13-شیر: شیر ماهی دوکی شکل , درشت و کشیده ازخانواده ، تن با پوزه باریک و دم باز ، پوست آن نازک و صاف ، رنگ سربی نقره ای دارد . گوشت خام آن صورتی کم رنگ است . این ماهی تقریباً بی خار است . گوشت فراوان دارد ضایعاتش کم است . این ماهی را می توان به صورت سرخ کرده ، بخارپز ، کبابی ، و شکم گرفته پخت

 

ماهی شیر

ماهی شیر

 

 

 

16-قباد: از خانواده تن است . گوشت سفید و پرچربی و لطیف دارد ولی زود تازگی خود را از دست می دهد . غباد را به صورت کبابی ، بخارپز ، سرخ کرده و شور مصرف می کنند .

ماهی قباد از خانواه ی تون ماهیان

ماهی قباد از خانواه ی تون ماهیان

 

19-ماهی متو: متو نام ماهی ریزی است که در سواحل جنوبی خلیج فارس بسیار فراوان است . این ماهی در سواحل مدیترانه هم به دست می آید . این ماهی در فرانسه آنچوا و درانگلیس آنچووی نامیده می شود. مصرف آن به شکل نمک سود در آب سات . به واسطه شوری و بوی تندی که دارد ، به مقدار کم در سس ماهی یا روی سالاد یا پیتزا و مانند اینها به کار می رود .

ماهی متو

ماهی متو

20-ماهی طلال :طلال جزو خانواده تن ماهیان است . صید ماهی طلال هرسال از اواخر پائیز تا پایان زمستان است .
گوشت ماهی طلال به علت برخورداری از طعم عالی در صنایع کنسرو سازی در های دیگر استفاده می شود اما در به صورت تازه استفاده می شود و فرآوری ندارد .
این ماهی به صورت سرخ شده ، برشته شده ،قلیه و کتلت ماهی استفاده می شود.

ماهی طلال از طعم و مزه خوبی برخوردار است و ماهی محبوب هرمزگانی ها است .

مطب پیشنهادی :
فواید آب نارگیل برای ورزشکاران

ماهی طلال

ماهی طلال

 

21-ماهی هوور:هوور سرشار از منابع بسیار خوب پروتئین ، مواد معدنی ، سلنیوم ، منیزیم ، پتاسیم ، ویتامین های گروه ب

مصرف ماهی هوور برای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی مفید است.

مصرف ماهی هوور برای افرادی که رژیم گیاه خواری دارند و افرادی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند توصیه می شود بیشتر از بقیه ماهی هوور یا ماهی تن استفاده کنند.

گوشت ماهی هوور سرشار از اسید های چرب امگا 3 است.

مصرف ماهی هوور باعث بهبود مشکلات پوستی و التهاب می شود.

ماهی هوور برای بهبود بیماری های قلبی مفید است.

اسید های چرب امگا 3 موجود در ماهی هوور باعث پیشگیری از بیماری های مزمن مانند : بیماری های قلبی ، بیماری های عروقی ، دیابت نوع دوم و برخی از انواع سرطان ها می شود.

ماهی هوور

ماهی هوور

 

ماهیان جنوب کشور و با طعمی بی نظیر و خواص فراوان ارمغان خلیج تا ابد فارس

محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست