1 دیدگاه

محل دفن حضرت علی (ع) چگونه پیدا شد؟ + تصاویر

آرامگاه حضرت علی(ع)

محل دفن حضرت علی (ع)

نمناک/امیرمؤمنان علی (علیه ‏السلام) پیشوای بزرگ اسلام و امام اول شیعیان جهان در سال چهلم هجری یعنی سی سال بعد از رحلت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) چشم از این دنیای مادی فروبست و روح بلندپروازش از تنگنای این جهان به ملکوت اعلی بال و پر گشود.

به دستور حضرت علی (ع)، فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، بدن مطهر او را در زمین مرتفعی که عرب به آن «نجف‏» می‏ گوید، مدفون ساختند. بدون اینکه مردم بدانند محل دفن حضرت علی (ع) کجاست.

با این وصف روزی هارون الرشید در بیرون کوفه که دشت وسیعی بود، به صید آهو رفت. به فرمان او اطراف بیابان را قرق کردند و از هر طرف آهوان را رم می دادند تا به تیررس خلیفه قرار گیرند. ناگهان چشم هارون الرشید به یک گله آهو افتاد و آنها را دنبال کرد، شکارچیان وی نیز تازی‏ ها و بازهای شکاری را رها کردند که نگذارند آهوان فرار کنند.آهوان به سرعت از تلی بالا رفتند و در آنجا خوابیده و آرام گرفتند. شکارچیان و هارون الرشید دیدند همین که سگها و بازهای شکاری نزدیک بلندی می رسند هر کدام به سویی پرت می ‏شوند. آهوان بدون هیچ واهمه‏ ای از بلندی به زیر می‏ آمدند و همین که سگ ها و بازهای شکاری را بطرف آنها رها می‏ کردند به نقطه مرتفع تل بالا رفته و آسوده می ‏خوابیدند ولی هر بار که سگها و بازها برای صید آنها می‏ خواستند از بلندی بالا روند به طرز اسرارآمیزی سقوط می‏ کردند.هارون و همراهان تا سه بار شاهد این وضع بودند، شکارچیان تعجب کردند و هارون حیران ماند. هارون دستور داد برای وی خیمه زدند و سفارش کرد بروند کوفه و مردی سالخورده که از اوضاع آن محل اطلاع داشته باشد پیدا نموده بیاورند پیرمردی فرتوت از قبیله بنی اسد را پیدا کردند و نزد هارون آوردند. هارون از پیرمرد پرسید:آیا راجع به این نقطه اطلاعی دارد و از گذشتگان خبری شنیده است؟

مطب پیشنهادی :
همراه با سیدالشهدا از مدینه تا کربلا

پیرمرد گفت:اگر خلیفه به من تامین بدهد که خودم و این محل در امان باشد اطلاعی که دارم در اختیار می‏ گذارم.

هارون گفت:خدا را گواه می گیرم که از جانب من هیچگونه صدمه ای به تو و این محل نخواهد رسید.

پیر مرد گفت:پدرم برای من نقل کرده که در زمان پدرش شیعیان عقیده داشتند که این بلندی محل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‏السلام است. خدا اینجا را حریم امن خود قرار داده است و هر کس بدان پناه برد در امان خواهد بود.

هارون تا این را شنید از اسب پیاده شد و آب خواست و وضو گرفت و در همان نقطه به نماز ایستاد سپس خود را به زمین افکند و تا سه روز گریه و زاری کرد…

 

ساخت و بنای حرم حضرت علی (ع)

حرم حضرت علی

 

عمارت نخست آستانه حیدریه

پس از به قدرت رسیدن داعی صغیر از نوادگان زید پسر امام زین العابدین در طبرستان، ساخت سوم این آستانه در نهایت شکوه عظمت آغاز شد. عمارت هفتاد طاق داشت.

ضریح حضرت علی

 بازسازی ساختمان حرم حضرت علی

هیچ یک از پژوهشگران و مورخان به سازی و نوسازی آستانه را -که پس از آتش سوزی انجام گرفت- به شخص معینی نسبت نمی دهند و این می رساند که اصل عمارت عضدالدوله سالم بوده و بخشی از تزیینات طعمهٔ آتش شده، سپس زیورآرایی حرم مطهر را جمع فراوانی از شیعیان و شاهان کامل کرده اند.

حرم حضرت علی در دوره صفویان

حرم حضرت علی در دوره نادرشاه افشار

حرم حضرت علی در دوره قاجاریان

حرم حضرت علی در حال حاضر

حرم حضرت علی
صحن حرم حضرت علی
محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست