با اين خوراکي ها دستگاه گوارشتان را بيمه کنيد

دسته: تغذیه وسلامتی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 15 خرداد 1396
وطن کالا

با اين خوراکي ها دستگاه گوارشتان را بيمه کنيد

مجله اینترنتی زردآلو(zardalooo.ir)

نتايج تحقيقات در طب مدرن به خوبي نشان مي‌دهند افزايش فيبر رژيم غذايي به بهبود يبوست، سندرم روده تحريک‌پذير و پيشگيري از سرطان کولون کمک مي‌کند. اين مقاله را مطالعه نماييد.

رژيم غذايي و هضم
قرن‌ها است که از تغيير رژيم غذايي براي درمان اختلالات مربوط به دستگاه گوارش استفاده مي‌شود.
در طب آيوروديک از نوشيدني‌هايي که بر پايه ماست هستند براي کمک به هضم استفاده مي‌شود.
در طب چيني دانه کتان براي درمان يبوست تجويز مي‌شود.

تغذيه براي سلامتي
رژيم غني از غلات کامل، ميوه‌ها و سبزيجات براي حفظ سلامت دستگاه گوارش توصيه مي‌شود.
اندازه واحدهاي غذايي و دفعات مصرف غذا نيز از موارد موثر در شکل‌گيري وضعيت سلامت دستگاه گوارش‌اند.

انجير و هضم

فوايد: حاوي ماده ملين طبيعي است که به تسهيل و افزايش حرکات روده کمک مي‌کند.
مفيد براي: مبتلايان به يبوست، التهاب روده و هموروئيد
مواد مغذي: انجير خشک منبع آهن، پتاسيم و کلسيم

سيب و گلابي و هضم
فوايد: حاوي فيبر محلول و سوربيتول که شيرين کنندهاي با خاصيت مليني است.
مفيد براي: کاهش سطح کلسترول خون و درمان سنگ مثانه
مواد مغذي: کربوهيدرات

غلات کامل و هضم
فوايد: حاوي فيبر نامحلول که به تشکيل بافت مدفوع کمک مي‌کند.
مفيد براي: مبتلايان به سندرم روده تحريکپذير، هموروئيد، يبوست، التهاب روده و سنگ کيسه صفرا
مواد مغذي: کربوهيدرات، پروتئين، ويتامين‌هاي Bآلو و هضم
فوايد: خاصيت مليني آلو به علت وجود هيدروکسي فنيل ايزاتين است که به حرکت مدفوع در کولون کمک مي‌کند.
مفيد براي: يبوست
مواد مغذي: بتاکاروتن، کلسيم، پتاسيم و سلنيوم
ماهي تن و هضم
فوايد: حاوي اسيد چرب امگا 3 است و به کاهش التهاب کمک مي‌کند.
مفيد براي: بهبود شرايط التهابي روده مانند بيماري کرن و دايورتيکوليت
مواد مغذي: ويتامين D

زنجبيل و هضم
فوايد: مي‌تواند به بهبود حالت تهوع صبحگاهي و يا ناشي از حرکت کمک مي‌کند.
مفيد براي: حالت تهوع
مواد مغذي: با توجه به شکل استفاده از زنجبيل (تازه و يا ترکيبي در بيسکويت) متفاوت است.

شير سويا و هضم
فوايد: جايگزين مناسبي براي شير بدون لاکتوز است.
مفيد براي: مبتلايان به عدم تحمل لاکتوز
مواد مغذي: پروتئين و کلسيم

هويج و هضم

فوايد: منبع غني بتاکاروتن که به بهبود بافت‌هاي تخريب شده در جدار معده کمک مي‌کند.
مفيد براي: زخم اثني‌عشر
مواد مغذي: بتاکاروتن
ماهي قزل آلا و هضم
فوايد: منبع عالي پروتئين با قابليت هضم راحت.
مفيد براي: دايورتيکوليت، حالت تهوع و بهبود سيستم گوارشي بعد از بيماري.
مواد مغذي: پروتئين و کلسيم

موز و هضم
فوايد: منبع غني پتاسيم.
مفيد براي: جايگزين کردن الکتروليت‌ها بعد از اسهال به ويژه اسهال ناشي از سندرم روده تحريک‌پذير
مواد مغذي: کربوهيدرات، منيزيم و پتاسيم

زردآلو و هضم
فوايد: حاوي قند الکلي سوربيتول که به آهستگي توسط دستگاه گوارش جذب مي‌شود و به نرم شدن مدفوع کمک مي‌کند.
مفيد براي: يبوست
مواد مغذي: ويتامين C
مواد غذايي که بايد در هنگام مشکلات گوارشي پرهيز شوند

نوشيدني‌هاي کربنانه مختل کننده هضم
نوشيدني‌هاي گازدار، باعث ايجاد نفخ و باد در قسمت فوقاني دستگاه گوارش مي‌شود.
اين امر در موارد شديد باعث ايجاد درد در ناحيه قفسه سينه مي‌شود که بسيار اذيت کننده است.
آب بدون گاز و آب ميوه بدون گاز هميشه انتخاب‌هاي سالمتري براي دستگاه گوارش هستند.

فرآورده‌هاي لبني و هضم
افرادي که عدم تحمل به قند لاکتوز دارند بايد شير و پنير را از برنامه خود حذف کنند و يا با توجه به شدت علائم مصرف آن را محدود کنند.
قند لاکتوزي که هضم نشود، وارد روده بزرگ شده و توسط باکتري‌هاي روده به عنوان منبع غذايي استفاده مي‌شود.
به دنبال متابوليزه شدن لاکتوز توسط باکتري‌هاي روده حجم زيادي گاز توليد مي‌شود.

حبوبات و هضم
حبوبات حاوي قند رافينوز و استاکيوز هستند.
اين قندها نيز قابليت هضم ندارند و توسط باکتري‌هاي دستگاه گوارش استفاده مي‌شوند که مقدار زيادي گاز از متابوليزه شدن آنها ايجاد مي‌شود.

غلات سبوسدار و هضم

گر چه غلات و نان‌هاي سبوسدار در درمان برخي اختلالات عملکرد دستگاه گوارش بسيار موثرند.
اما فيبر نامحلول مي‌تواند باعث وخيم‌تر شدن ساير اختلالات نظير اسهال و سندرم روده تحريک‌پذير شود بنابراين بهتر است مصرف غلات کامل در اين موارد محدود شوند.

سبزيجات خاص و هضم
مارچوبه حاوي اينولين است.
اين کربوهيدرات در دستگاه گوارش انسان هضم مي‌شود و معمولا باعث اذيت مي‌شود.
بسياري از افراد به دنبال مصرف پياز و فلفل سبز نيز دچار ناراحتي مي‌شود زيرا قابليت هضم قند موجود در اين سبزيجات را ندارند.

با اين خوراکي ها دستگاه گوارشتان را بيمه کنيد

وطن کالا

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۱
لینک کوتاه این مطلب:
برچسب ها: