بدون دیدگاه

اگر مشکل هضم غذا دارید، این دمنوش‌ها را بنوشید

مصرف دمنوش‌های معرفی شده در این بخش به شما کمک می‌کند تا عمل گوارش به درستی صورت بگیرد و غذا در معده به خوبی هضم شود.

 گیاهان دارویی سال‌های متمادی در فرهنگ ایران و ایرانی نقش داشته و تقریبا بخشی از این گیاهان همواره در آشپزخانه و یا گنج‍ه‌های اکثر ایرانی‌ها وجود داشته و مردم براساس آموزه‌های قدیمی از خواص زیاد آن‌ها استفاده می‌کنند.
اما حالا چند سالی می‌شود که برچسب دمنوش به دم کرده و عصاره این گیاهان زده شده و شکل مدرن به خود گرفته است. دمنوش‌ها همان جوشانده‌های مادربزرگ‌ها که هرکدام برای یک درد یا بیماری خوب هستند، امروز در بسته بندی‌ها و فرم‌های کیسه‌ای یا باز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.
صرف نظر از شکل و نامشان، باید گفت دمنوش‌ها لذت بی مانندی دارند که علاوه بر رفع مشکلات جسمی، روح آدم را تازه می‌کنند.
پس برای آشنایی با روش تهیه انواع مختلف آن‌ها با ما همراه باشید.
اگر مشکل هضم غذا دارید این دمنوش ها را بنوشید
خیلی از مردم با هضم غذا مشکل دارند. یعنی بعد از خوردن غذا احساس سنگینی می‌کنند و دستگاه گوارش آنها به طور کامل به وظیفه‌ خود عمل نمی‌کند، در این بین خانم‌های باردار و همچنین افرادی که همیشه در حین غذا خوردن شتاب‌زده عمل می‌کنند بیشتر با این مشکل رو به رو می‌شوند.
خوشبختانه روش‌های ساده و کارآمدی برای مقابله با مشکل هضم غذا وجود دارد. شما می‌توانید با تهیه کردن نوشیدنی‌های ساده‌ای به دستگاه گوارشتان در جهت هضم بهتر غذا‌ها کمک کنید که از جمله این نوشیدنی‌ها می‌توان به دمنوش بهارنارنج، تخم کتان و ترخون اشاره کرد.
دمنوش تخم کتان
قسمت بالای ساقه این گیاه دارای شاخه‌های متعددی است و روی این شاخه‌ها گل هایی به رنگ‌های سفید، قرمز، بنفش، لاجوردی و آبی دیده می‌شود.
کتان به طور کلی دراای یک ساقه اصلی است که گل‌ها و میوه و در نتیجه دانه در انتهای ساقه به وجود می‌آیند.
میوه کتان به صورت ۵ کپسول خانه‌ای است که در هر کپسول حداکثر ۱۰ دانه وجود دارد.
خواص درمانی
این دمنوش مناسب برای افرادی می‌باشد که تمایلی به کاهش وزن و سوزاندن چربی شکم دارند، زیرا نوشیدن دمنوش تخم کتان قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود.
همچنین این دمنوش دارای خاصیتی است که می‌تواند عمل هضم غذا در سیستم گوارشی را تسهیل ببخشد.
اگر مشکل هضم غذا دارید این دمنوش ها را بنوشید
نوشیدن این دمنوش در هنگام صبح به همراه صبحانه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و به سلامتی سیستم گوارش نیز کمک می‌کند و به علت دارا بودن آنتی اکسیدان‌های بالا و وجود اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در تخم کتان این دمنوش در رده‌ی دمنوش‌های ضد سرطان به شمار می‌آید.
موارد منع مصرف
نوشیدن این دمنوش در دوران بارداری و شیردهی منع شده و افرادی که روده‌ تحریک پذیر دارند باید از نوشیدن آن صرف نظر کنند.
طرز تهیه
یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید.
دمنوش بهار نارنج
شکوفه نارنج یا بهار نارنج شکوفه‌ی درخت نارنج است. گل‌های بهار نارنج به صورت گل‌های منفرد و چندتایی در طول شاخه‌ها قرار می‌گیرند.
این گل‌ها بسیار معطر، ترد و شکننده وسفید رنگ و شامل پنج گلبرگ هستند و گلبرگ‌های ضخیم آن زبانه‌ای شکل به رنگ سفید متمایل به زرد است که برروی آن‌ها حفره‌های ترشحی اسانس را به روشنی می‌توان مشاهده نمود.
خواص درمانی
بهار نارنج دمنوشی است که معمولا در طب سنتی برای هضم غذا در سیستم گوارشی معرفی می‌شود، این دمنوش آرام بخش، مفرح، نشاط آور، از بین برنده اضطراب، اشتهاآور، تقویت کننده قلب، تقویت کننده اعصاب، تقویت کننده نیروی جنسی، رفع کننده دل پیچه و ورم معده و روده است.
موارد منع مصرف
استفاده زیاد از این دمنوش باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می‌شود، همچنین این دمنوش می‌بایست در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.
اگر مشکل هضم غذا دارید این دمنوش ها را بنوشید

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد و در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

دمنوش ترخون

ترخون دارای برگ‌های ساده به رنگ سبز است و کاپیتول‌های آن کوچک و به رنگ سبز و خوشه‌ای است. قسمت مورد استفاده ترخون در واقع همان برگ‌ها و سرشاخه‌های جوان آن است.
ترخون منبع بسیاری خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است و این گیاه هم چنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و A است.

خواص درمانی

دمنوش ترخون اشتها آور است، زیرا ترخون ترشح شیره‌های گوارشی معده را تحریک می‌کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می‌شود.
دم کرده این گیاه باعث رفع خستگی شده و خاصیت آرامش بخش دارد.
لازم به ذکر است که مصرف این دمنوش باعث هضم سریع مواد غذایی می‌شود و نفخ معده را بر طرف می‌سازد.
این دمنوش به علت بوی تند و معطرش تا حد زیادی بر طرف کننده بوی بد دهان است.
اگر مشکل هضم غذا دارید این دمنوش ها را بنوشید

طرز تهیه

دو قاشق غذا خوری ترخون خشک شده را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.
در صورت تمایل به شیرین کردن، بهترین شیرین کننده برای این دمنوش نبات است.
مطب پیشنهادی :
گل پنیرک ،خواص و طریقه مصرف آن
محتوای پیشنهادی

پست های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست